Da Norges Lastebileier-Forbund (NLF) begynte å jobbe med saken var det få som heiet. Stortingsrepresentant Eirin Faldet var unntaket.

Oppland og Hedmark hadde «fått» store beløp til Lillehammer-OL. Nå fikk Innlandet vente på nye investeringer.

Men med ti dødsulykker årlig mellom Gardermoen og Lillehammer ble behovet for en sikrere veg gradvis tydeligere.

NHO, NAF, Maskinentreprenørene og lastebileierne dannet Vegforum Innlandet i 2004. Hovedmål: Begge fylkene og kommunene må ha felles vegprioriteringer!

Diskusjonene var mange og friske. Spesielt da politikerne var samlet på Honne. Men resultatet var at alle snakket med et felles budskap.

E6 ble med i Nasjonal Transportplan (NTP). Utbyggingen startet sørfra, samt noen kilometer i Stange og i Gudbrandsdalen. Så stoppet alt opp.

E6 i Hedmark og Oppland rykket nedover i køa. Vi ventet og ventet, men lite skjedde. Vi begynte å tvile. Kommer utbyggingen i gang igjen? Når? 2022, 2023 eller 2024. Hvert fjerde år er det rullering av NTP. Signalene til Innlandet var ikke gode.

Derfor er det all grunn til å gi honnør til regjeringen som dannet Nye Veier AS! Det ga nye muligheter. Kunne det samme skjedd hvis Statens vegvesen hadde fått de samme rammebetingelsene? Garantert! Men det var riktig å slippe til nye hoder med nye ideer …

Nye Veier AS vektlegger samfunnsøkonomisk lønnsomhet når de vurderer hvilke veger som skal bygges ut når. Enkelt sagt nytte av vegen minus kostnaden.

Selskapet satser på prosjekter med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet før de prosjektene med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

E6 Kolomoen-Moelv havnet raskt på «pallen» til Nye Veier. Beregningene viste at det er store fordeler med å bygge ut strekningen.

Senere er også Lillehammer-Øyer og E6 helt opp til Otta kommet inn. Vi vil se gravemaskiner og tippbiler i mange år i Innlandet. Forhåpentligvis også med jernbaneutbygging.

Prosjektdirektøren i Nye Veier Innlandet har vært kapteinen på utbyggingslaget. Øyvind Moshagen har jobbet knallhardt for E6 både internt i egen organisasjon og eksternt.

Det er krevende å bygge en veg samtidig som trafikken skal gå normalt. Mange rundkjøringer og omkjøringer kan irritere. Vi i NLF har bare fått to-tre klager. Yrkessjåførene vet at de må «lide litt» for å få noe som blir mye bedre.

Nye Veier har signalisert at de ønsker 18 nye prosjekter – blant annet E6, E136, Rv 3 og Rv4 i Innlandet. Nye Veier vil bruke selskapet sin arbeidsmetodikk til å «sikre mer vei for pengene, og dermed mer effektiv ressursbruk i sektoren». Bra!

Det er dessverre blitt slik når det er store vegprosjekter i Norge, så blir høye bomtakster en viktig del av finansieringen.

NLF vil fortsatt kjempe for lavere bompenger, selv om lastebileierne må fakturere kostnadene videre til kundene. Sidevegene ved E6 blir bomfrie. Det er selvsagt positivt.

Vi håper vi tar feil når vi frykter at mange utenlandske vogntog vil kjøre på gratisvegen …

Tirsdag 8. oktober tar bilistene i bruk de første 12 kilometerne mellom Kolomoen og Kåterud. Hele E6 til Moelv står ferdig neste år. 43 kilometer firefelts motorveg med fartsgrense 110 km/t (80 km/t for lastebiler).

Vi har ventet lenge på en mer trafikksikker veg. Vi har ventet lenge på bedre framkommelighet. Vi har ventet lenge på en bedre hverdag. For yrkessjåførene er også opptatt av HMS! Som vi sier i NLF: Vegen er fabrikkgulvet til sjåførene våre!

Vi gleder oss til en mye bedre arbeidsdag på E6. 8. oktober blir en merkedag både for privatbilistene og yrkessjåførene i Innlandet!

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00