Tesen som ligger bak at samme strømsammensetning skal gjelde nytt strømforbruk også, beror på en ren teknisk misoppfatning. Jeg ser litt nærmere på strømproduksjonssiden her.

Først er det nødvendig å ha helt klart for seg at enhver kilowattime som forbrukes til ett eller annet formål, må produseres i ett eller annet kraftverk. Det gjelder også for elbiler. En elbil er ikke noe perpetuum mobile som går på strøm som ikke trenger å bli produsert.

Det andre meget enkle faktum det er nødvendig å ha klart for seg, er at svært mange elbiler til sammen bruker svært mye elektrisk strøm.

Er ikke det helt forstått, er det lett å havne i samme felle som fattigkona i folkeeventyret som sanket kvist til sin matlaging og sa: «Bærer jeg den, så bærer jeg den», osv.

Allerede i folkeeventyret ble det klarlagt at den måten å tenke på ikke fungerer. Derfor er det nødvendig å se nærmere på hvor mye mer strøm elbilene vil kreve, og vurdere konsekvensene på produksjonssiden ut fra det.

LES OGSÅ: Dette er det første leserinnlegget fra Per Svardal som satte fyr på den store dieseldebatten i HA

I Norge er det beregnet at elektrifisering av personbilene alene vil kreve 8 TWh strøm. Det vil si sju prosent av Norges strømforbruk i dag. Personbilene bruker om lag en tredel av oljen som går til transport.

Det betyr at full elektrifisering av transport vil kreve et sted mellom 20 og 25 prosent av dagens strømforbruk.

Norge ligger på Europa-toppen i strømforbruk. Vi bruker om lag tre ganger så mye per innbygger som landene lenger sør. Med en transportsektor omtrent som den norske, betyr det at full elektrifisering av transport vil øke Europas strømforbruk med mer enn 50 prosent. Jeg holder meg til et forsiktig overslag på 50 prosent økning. Det forteller mer enn nok om konsekvensene for produksjonssiden.

Spørsmålet er da om Europa og verden er forberedt på den meget store og raske økningen i strømforbruk som elektrifisering av transport, og annet, ville føre med seg. Foreløpig øker verdens produksjon av kullkraft raskere enn fornybarkraft.

LES OGSÅ: Elbilene øker ikke utslippene

I Europa øker ikke produksjonen av ny fornybarkraft raskere enn at med den farten vil det ta mange tiår før fossilstrømmen er ute av dagens elforsyning. Elektrifisering av transport vil forlenge tiden kraftig. Spesielt når atomkraft også er et fyord i mange land, og noen land ønsker å avvikle den helt.

Kort sagt: Elbilentusiastene og Elbilforeningen lever i dag i en drømmeverden milevidt fra de tekniske realiteters verden på produksjonssiden for elektrisk strøm.

Skal transport elektrifiseres må vi først foreta gjennomgripende energifaglige og klimafaglige vurderinger av hvordan det nye store strømforbruket kan dekkes. Og utarbeide og gjennomføre planer for årlig å produsere svært mye mer ny klimavennlig strøm enn det verden har vært i stand til fram til nå.

I dag er det kullkraftverkene som produserer den ekstra strømmen elbilene trenger. Elbilene blir ikke nullutslippskjøretøy før all fossilstrøm er ute av den flernasjonale strømforsyningen de tar sin strøm fra.

LES OGSÅ: Trygve Slagsvold Vedum mener moralisme og «storbypolitikk» rammer eiere av dieselbiler

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.