Over halvparten av oss mener politikerne ikke forstår utfordringene vi opplever på hverdagsreisen. Det er et signal partiene som nå driver valgkamp gjør lurt i å lytte til.

For valgkampklare politikere er NAFs ferske Trafikantbarometer dårlig nytt. Kun 20 prosent -én av fem - er enig i påstanden «Politikerne forstår hvilke utfordringer jeg har på mine hverdagsreiser». Andelen som svarer uenig er hele 51 prosent. Trafikantbarometer gjennomføres annethvert år, og er den mest komplette undersøkelsen av folks hverdagsreiser.

Hvorfor opplever så mange at politikerne ikke forstår utfordringene våre? Ta bompenger. I takt med stadig flere og dyrere bomstasjoner som påvirker folks familieøkonomi har det vokst frem et kraftig bomopprør i deler av landet.

Politikerne har ikke annet valg enn å ta ballen. Men bomdebatten har blitt en ren bydebatt, hvor det meste handler om bompengenivå i byene. NAF er kritisk til bompenger, og etterlyser en bredere debatt som ikke bare handler om prisen i bomringene rundt byene. Politikerne må også se på hvordan bompenger kan fases ut på en troverdig måte. Felleskapet bør betale for veier og kollektivutbygging, sånn som det gjøres på skole og helse.

Trafikantbarometeret viser at folk som bor i spredtbygde strøk i enda mindre grad føler seg forstått enn folk i byene. I storbyene sier 26 prosent seg enig i at politikerne forstår deres utfordringer, mot 20 prosent i mindre byer og bare 18 prosent utenfor byene.

Utenfor byene er det dårlig vedlikeholdte veier som er folks største bekymring på hverdagsreisene. Under kampanjen «Med hjertet i halsen» ba vi folk sende oss varsler om farlige skoleveier og strekninger – og responsen var overveldende. Mer enn 1.200 saker ble meldt inn i løpet av noen korte uker.

Standarden på fylkesveinettet står i dag til stryk. En ny rapport fra Rådgivende Ingeniørers Forening anslår det totale vedlikeholds- og oppgraderingsbehovet til svimlende 600 milliarder kroner. Stilt overfor et slik tall, ser vi at forsømmelsen av fylkesveinettet strekker seg langt tilbake.

Balansen mellom investeringer i ny og viktig infrastruktur og vedlikehold av det veinettet vi har, har over tid blitt veldig skjev. NAF frykter at dette blir enda skjevere i årene som kommer, og at forfallet vil øke. Fra 1. januar 2020 overføres all administrasjon av fylkesveiene til de nye fylkene. De får med seg litt av en dåpsgave.

Svært mange av fylkesveiene har fått økt trafikk, og endringer i både klimaet og hvor folk bor i landet gjør at vedlikehold blir enda viktigere fremover. NAF mener det må utarbeides en 10-årsplan for fylkesveiene, og bevilgningene må økes slik at de møter behovene der ute. Det må både riks- og fylkespolitikerne samarbeide om.

For at flere skal oppleve at politikerne forstår deres utfordringer på hverdagsreisen må behovene til folk settes i sentrum av samferdselsdebatten. Det betyr at det er fornuftig å fortsette diskusjonen om bompenger og kollektiv i byene.

Samtidig venter vi på at politikerne skal hive seg over de problemstillingene som er nærmest deres velgere utenfor byene: Nemlig hvordan hverdagsreisene kan foregå på trygge, godt vedlikeholdte veier. Det bør ikke være nødvendig å vente på et folkelig opprør for bedre veivedlikehold for å starte den debatten.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.