Jeg ser av oppslag i HA 18. april om Vest-løsningen i kulvert og kan ikke se av illustrasjoner om drosjesentral, bussterminal og ikke minst parkeringsløsninger i byen for reisende er synliggjort.

Mange reisende er også avhengig av å bli kjørt til og fra i forbindelse med reiser. Hvis denne løsningen blir valgt er det vel nok av plass, men for meg er det meget betenkelig å bruke indrefileten i Hamar til dette bruk.

Den skisserte løsningen må jo bli en meget omfattende anleggsteknisk korridor, ikke minst at den i stor grad berører eksisterende trasè og jernbanestasjon. Så mitt spørsmål til Jernbaneverket er hvordan de har tenkt avvikling av togtrafikken i anleggsperioden. Det må jo i høy grad medføre buss for tog i lange tider og ikke minst håpløse forhold for de reisende for å komme til og fra med andre transportmidler.

Velges en midt- eller øst- korridor, vil en i stor grad unngå, da mesteparten av anleggsvirksomheten kan utføres uten å forstyrre eksisterende trasè.

Er ikke de to siste korridorene akseptable er jeg tilbøyelig til å støtte den ene av de intervjuende som sier at en kan stoppe 2 spors jernbane i Hamar. Jeg kommer nettopp fra en tur i Spania og mellom Malaga by og Fuengirola går jernbanen med 20 minutters intervall med en blanding av enkelt- og dobbelt-spor uten forsinkelser. Her er det også en blanding av stasjoner i dagen og under jorden som fungerer helt utmerket.

Dette kunne være en meget aktuell løsning mellom Hamar og Lillehammer der trafikkgrunnlaget og ikke danner grunnlag for så hyppige avganger som mellom Oslo og Hamar. Slik de økonomiske framtidsutsikter er må det være mye bedre å bruke midlene til å elektrifisere Rørosbanen slik at den er bedre i stand til å ta en stor del av godstrafikken nordover.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.