Prosjektet Mjøsbyen er veldig bra, og det beste av alt er at her samarbeider mange bykommuner på tvers for å få til noe bra i Innlandet. Dette heier vi på. Jeg krysser fingrene for at Innlandet og «Mjøsbyen» skal få sin del av statskassa til samferdsel, både mellom byene og inn til byene. Inn til byene handler i denne sammenheng om god tilrettelegging for kollektivtrafikk, sykkeltrafikk og fotgjengere.

Det er helt nødvendig at fylkeskommunene tar eierskap i dette arbeidet, og at kommunene er positive medaktører. Det er godt å konstatere at Hamars ordfører engasjerer seg. Jeg tror ikke at Busterud ønsker seg en bomring rundt Hamar. Antagelig er han overfortolket i dekningen av saken, jeg håper iallfall det.

LES OGSÅ: En bomring er ingen Hamar-sak.

Mjøsbyen består av mange byer, herunder Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Elverum, Brumunddal, Moelv, Raufoss og sågar Øyer. Det er nok utopi at disse «byene» skal ha bomstasjoner på sine innfartsveger. Staten sier at for å få bypakkemidler må kommunene ta sin andel av kostnadene, og da blir det ofte bompenger, dessverre vil de fleste si.

Vi må være kreative i denne tilnærmingen, det bør finnes andre innganger til disse midlene. I de store byene som, Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger, så er det så store trafikale problemer at det å sette opp en bomring har flere formål utover det å ta inn penger, nemlig å «tvinge» bilistene over på andre transportformer. Da fjerner man kø og kaos, bedrer luftkvalitet og støyproblemer, og for mange så betyr det også en helsegevinst hvis du velger sykkel/gange i stedet for å kjøre bil. Dette er bra. Bra for miljøet, klimautfordringene, trafikksikkerhet, trafikkavvikling og helse.

Vi har ikke disse trafikale utfordringene i samme skala i Innlandet. Dessuten har vi heller ikke de gode alternativene til bil, ennå. Mange er avhengig av bilen fordi avstandene er store i våre spredtbebygde fylker. Det er usolidarisk at de som ikke har et alternativ til bil må ta regninga. Derfor må vi først ha et alternativt tilbud, det vil si gode kollektivløsninger, utbygd sykkelvegnett og trygge veier for de som skal gå eller sykle. Først da må vi kunne forvente at folk velger miljøvennlige transportløsninger.

Jeg håper at denne tematikken blir en del av prosjektet «Mjøsbyen», og så håper jeg at bevilgende myndighet finner rom for at vi i de mellomstore byene og småbyene, skal lykkes i å bli mer klimavennlige i valg av transportform. Jeg håper at det vil komme nye gode insitamentsordninger, som gjør at en kan velge klokt, uten å innføre bompenger. Gi oss ei gulrot først!

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.