Mange velger heller å benytte seg av bil eller buss fremfor tog, ofte på grunn av få avganger, dyre billetter og fulle tog i rushtiden.

I en undersøkelse vi har utført i august 2019 på Høgskolen i Innlandet, Studiested Hamar, svarte 30,4 prosent av studentene at de tar tog til Hamar. På spørsmålet om hva som gjør togtilbudet mindre attraktivt svarte 39,1 prosent at togtilbudet er mer kostbart enn andre transportmidler, som for eksempel buss eller bil. 34,8 prosent svarte at det er for få avganger med tog dit de skal.

Når vi ser på hva som gjør at jernbanen ikke er et attraktivt transportmiddel for studenter, så er lang avstand til togstasjon, for få avganger og høy pris på billetter noen av hovedfaktorene.

83,3 prosent svarer at de sjelden eller aldri tar toget til eller via Hamar. Hovedandelen av reisende kommer nordfra, men 41,7 prosent av studentene kommer sørfra. De resterende 12,5 prosentene kommer østfra.

Om du for eksempel bor eller skal til Elverum, går toget kun hver andre time i hverdager, og bare tre ganger på lørdager og søndager. Og disse togene er ofte fulle i rushtidene. Dette gjør det vanskelig å ferdes til og fra uten å planlegge turen. Dette er et gjennomgående problem oppover hele Rørosbanen. For å løse disse problemene trengs flere avganger og vogner. Toget har nemlig bare to vogner.

En annen utfordring med dagens togtilbud er de høye billettkostnadene. Et månedskort på tog for student på strekning Eidsvoll- Hamar koster for eksempel 1.130 kroner. Studenter får 25 prosent rabatt, men det hjelper lite, da man er avhengig av å ta toget hver eneste dag for å komme seg til skolen. Toget på denne strekningen går en gang i timen, og i rushtimene er det nærmest umulig å få sitteplass. Bedre plassløsning på togene ville bedret dette.

Dersom togtilbudet hadde blitt forbedret, slik at det ble flere avganger, flere stoppesteder, rimeligere billetter, raskere tog, flere parkeringsplasser for bil og sykkel, ville flere benyttet seg av tog. Og hvis flere benytter seg av tog istedenfor bil, vil mengde CO2 sluppet ut fra transportsektoren minke, og fremtidens klimamål være et steg nærmere.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.