De som er engasjert kan og skal påvirke politikere til å gjøre kloke, og samvittighetsfulle valg mellom flere faglig gode alternativer.

Det er ikke regjeringen, Bane Nor, samferdselsminister eller ordførere som bygger jernbane, men det de trenger er gode innspill for å lage en bestilling.

Deretter kommer det dyktige fagarbeidere som bygger etter de forskrifter og spesifikasjoner bestillingen gir.

Mange som leser HA mener nok at det er irriterende mange gode og mindre gode meninger og debatter vdr. jernbanetrasé.

Og det er nok ikke alltid de med utestemme, eller som skriver flest spaltemeter med store bokstaver har rett. Men debatten er viktig.

En by vil fort bli fattig uten de som engasjerer seg, deltar i dugnader og andre samfunnsnyttige formål. Lagånd og optimismen gir vekst.

Trenger ikke like endringer. Men vi må ha respekt for de politiske valg folk har tatt. Valg bidrar til endring. Men ingen valg er helt perfekt, for eksempel øst- eller vesttrasé. Det må bygges, enten vi liker valget eller ikke.

Resultatet som leveres vil uansett være av topp kvalitet. Resten må må tilpasses og utvikles over tid.

For Hamar og Innlandet fylke, er tog er for et meget viktig virkemiddel for videre vekst. Enten øst eller vest.

Jernbanereformen er den nyeste av mange reformer Norge har hatt gjennom tidene. Det vil gå mange år før det finnes svar på om det var vellykket eller ikke.

Reformen kan stoppes, og kursen kan endres. Reversering er kun retorikk og ikke gjennomførbart, man skal ikke bruke mer ressurser og penger på å få igjen tapt tid man aldri får tilbake.

Revers er på kjøretøy, ikke store prosesser. Derfor, ved endringer må vi som samfunn se og ta tak i de nye muligheter som dukker opp.

Lag eplesaft av epler, men reversere? Lage hele epler av eplesaft?

Nytt dobbeltspor på Dovrebanen er en viktig vitamininnsprøytning til Innlandet. Viktig for reisende, men også for de som leverer varer og tjenester til anleggsarbeidet i hele byggeperioden.

Dobbeltspor Dovrebanen skal bli en suksess, men Bane Nor er tydelige på at etablering av hensettingstasjon i tilknytning til Hamar stasjon er helt avgjørende.(ferdigstilles ca. 2026)

Området er for parkering og enkel service og vedlikehold (eks.fylling av vann og tømme septik).

Det gir mulighet for å videre elektrifisere strekningen til Elverum. Dette må snarest mulig sees i en helhetlig sammenheng.

Kapasitet på togtrafikken gjennom Oslotunellen har for lengst nådd sitt kritiske punkt. Og det vil gå flere tiår til nye tunnelløp vil være på plass.

Hensetting er avgjørende å kunne gi et best mulig resultat av investeringene.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.