– Vi ser at svindlere gjerne bruker det som skjer i samfunnet i sine forsøk på å lure deg. Et par eksempler er koronapandemien og innlevering av selvangivelse. Det kan være lettere å bli lurt om svindelforsøket ligner på noe du reelt sett kunne fått, fra en aktør du stoler på, sier Kai Roer, Chief Research Officer i KnowBe4 Research.

I forbindelse med at det nå er høysesong for netthandel, advarer nå PostNord om falske henvendelser på SMS og e-post.

De frykter svindlere vil prøve å ta nytte av black friday og julehandelen. De påpeker at alle kjente merkevarer, offentlige institusjoner og butikker er i fare for å bli misbrukt av svindlere.

– I PostNord har vi sett flere eksempler på svindeleposter eller SMS-er som ligner veldig på de vi selv sender ut. Jeg har stor forståelse for at det er lett å gå på limpinnen, sier Lars Bråten, sikkerhetssjef i PostNord, i en pressemelding.

Bruker logo farge og symboler

Bråten anbefaler å bruke app, der all informasjon om pakker er samlet på et sted.

Han har også andre råd for å sjekke at det ikke dreier seg om svindel.

– De bruker logoen vår, farger og symboler som ligner på det vi selv bruker. Men det er noen ting du kan sjekke for å forsikre deg om at det er en ekte henvendelse fra PostNord. En av dem er at e-postadressen leveringsinformasjonen kommer fra alltid vil være noreply.no@postnord.no. Er avsenderadressen noe annet enn dette, er ikke e-posten fra oss, sier Bråten.

Slik kan man unngå å bli lurt

Kai Roer i KnowBe4 Research har noen råd for hvordan man kan unngå å bli lurt av svindelforsøk på e-post eller SMS, såkalt phishing.

– Et av de viktigste rådene er, som Bråten sier, å sjekke avsenderadressen. Et annet råd for å avsløre svindelforsøk er å se på skrivemåten, svindelforsøk vil oftere ha flere skrivefeil enn reelle e-poster, sier han og fortsetter:

– I tillegg så er det viktig å vurdere om dette er en henvendelse du faktisk venter på. I tillegg bør du holde musepekeren over eventuelle lenker før du trykker på dem, for å forsikre deg om at de fører til nettsiden de utgir seg for å være. Det aller sikreste er likevel å logge inn på tjenesten selv i en egen nettleser eller app, i dette tilfellet PostNord, og sjekke at informasjonen fra e-posten stemmer, sier Roer.