• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Døde
  • Unge
Meny
  • Nyheter
    • Siste nytt
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
    • Her bor vi
  • Sport
    • Sport Direkte!
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Podcaster
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • HAMAR ARBEIDERBLAD SØKER SOMMERVIKARER
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundesenter
Leder
3 minutter lesetid

Vil ikke være urimelig om mjøskommunene går sammen og hjelper til

BÅTLIV: Bildet viser en deilig sommerdag på Mjøsa i juli 2016. FOTO: Christian E. Bergheim
Leder
Publisert: 15 juli, 2022 17:00
Oppdatert: 15 juli, 2022 19:23

For alle som har vokst opp rundt Mjøsa, er Skibladner et helt naturlig – og for mange nødvendig – innslag for å gjøre sommeren komplett.

Om man ikke tar turen med båten, forventer vi i alle fall å se den på vannet, slik det har vært i svært lange tider.

Skibladners tekniske havari tidligere i sommer har satt den gamle båten ut av spill.

Takket være Ringsaker Industriservice, som bygger deler til Skibladner, ligger den nå an til å komme i gang igjen og seile noe før man hadde trodd var mulig.

Å holde verdens eldste hjuldamper i drift sesong etter sesong, er et evig sjansespill. Ikke minst økonomisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig er Skibladner et turistprodukt som kommer Innlandet og kommunene rundt Mjøsa til gode.

Det vil derfor ikke være urimelig om mjøskommunene blir med og hjelper Skibladner økonomisk dersom årets trøbbelsesong skulle sette driften i en vanskelig situasjon.

Bare i drift taper dampskipsselskapet hundretusener av kroner på at båten ligger ved havn på Gjøvik. Men reparasjonene har også kostet mye penger.

Dette er ikke en båt man bestiller deler til på Biltema. Her må alt lages fra bunnen av, og det tar tid. Tid koster penger.

Alle krefter rundt Mjøsa er tjent med at Skibladner – som ufattelig nok har vært på vannet siden august 1856 – fortsetter å gå.

Men det er en gammel båt vi snakker om, og det koster penger å holde den i gang.

Skulle selskapet bak driften havne i en vanskelig økonomisk situasjon etter sommerens havari og tapte sesong, så vil det ikke være urimelig om mjøskommunene går sammen og hjelper til.

Vi er tross alt forent i ett og samme fylke nå, og det er ikke mange symboler som er mer forenende over og rundt Mjøsa enn den hvite båten med skovlene.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer

Dine kundedata

brukes av oss til å kontakte deg med viktig informasjon.

En feil har oppstått.