For alle som har vokst opp rundt Mjøsa, er Skibladner et helt naturlig – og for mange nødvendig – innslag for å gjøre sommeren komplett.
Om man ikke tar turen med båten, forventer vi i alle fall å se den på vannet, slik det har vært i svært lange tider.
Skibladners tekniske havari tidligere i sommer har satt den gamle båten ut av spill.
Takket være Ringsaker Industriservice, som bygger deler til Skibladner, ligger den nå an til å komme i gang igjen og seile noe før man hadde trodd var mulig.
Å holde verdens eldste hjuldamper i drift sesong etter sesong, er et evig sjansespill. Ikke minst økonomisk.
Samtidig er Skibladner et turistprodukt som kommer Innlandet og kommunene rundt Mjøsa til gode.
Det vil derfor ikke være urimelig om mjøskommunene blir med og hjelper Skibladner økonomisk dersom årets trøbbelsesong skulle sette driften i en vanskelig situasjon.
Bare i drift taper dampskipsselskapet hundretusener av kroner på at båten ligger ved havn på Gjøvik. Men reparasjonene har også kostet mye penger.
Dette er ikke en båt man bestiller deler til på Biltema. Her må alt lages fra bunnen av, og det tar tid. Tid koster penger.
Alle krefter rundt Mjøsa er tjent med at Skibladner – som ufattelig nok har vært på vannet siden august 1856 – fortsetter å gå.
Men det er en gammel båt vi snakker om, og det koster penger å holde den i gang.
Skulle selskapet bak driften havne i en vanskelig økonomisk situasjon etter sommerens havari og tapte sesong, så vil det ikke være urimelig om mjøskommunene går sammen og hjelper til.
Vi er tross alt forent i ett og samme fylke nå, og det er ikke mange symboler som er mer forenende over og rundt Mjøsa enn den hvite båten med skovlene.