Husk bok og termos! Tirsdag blir det nemlig full stans i togtrafikken når Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund går til politisk streik i to timer.
Det var som en vond påminnelse om hva som snart skal komme da all togtrafikk gjennom Oslo S sto pal stille i flere timer sist fredag ettermiddag. Som trofaste togpendlere og andre passasjerer vet, er det jo snart sommer og dermed buss for tog på en haug med strekninger. At vedlikeholdet på signalanlegg og skinneganger er planlagt og nødvendig, fjerner ikke irritasjonen over at man nok en gang skal bidra dobbelt til spleiselaget: Fortsatt betale full pris for en amputert tjeneste, og i tillegg bruke av egen verdifull fritid på reiser som tar lengre tid.
Samme hvilket av Solberg-regjeringens lekre uniformer man foretrekker på sitt togpersonale, vil du like fullt fortsette med dette. Samme hvor flinke de blir til å gjøre det hyggelig om bord, kan ingen av dem konkurrere på det som virkelig teller for folk: Tid. Den fremste årsaken til forsinkelser er feil på skinner og signalanlegg, og uansett hvem som kjører oppå skinnene, er de dermed avhengig av Bane NOR. De eier infrastrukturen, og har ansvaret for utbedring og vedlikehold. Etterslep gjør at Bane NOR tidligere har slått fast buss for tog vil fortsette hver sommer frem til 2032. Minst.
Like forutsigbart skulle man tro det var at en Ap-ledet regjering raskt ville gå inn for å samle kreftene om nettopp det som betyr mest for passasjerer flest. Slik så det også ut, da planene om å sette ut InterCity-strekningene på anbud ble vraket i november, og VY ble tildelt oppdraget de allerede har i dag. Men så kom overraskelsen de togansattes foreninger steiler over. Konkurransen om trafikkpakkene 4 og 5 ble bare erstattet av «forhandlinger» om «Østlandspakke 1 og 2». Støre-regjeringen viderefører i prinsippet borgerlig togpolitikk, påpeker tirsdagens streikende.
I stedet for å leke konkurranse mellom VY og Flytoget, må ressursene rettes mot der problemet ligger. Elendige spor og kjøreledninger løses ikke med oppsplitting og mer uro oppå skinnegangen.