HA har de siste ukene fortalt historien om hvordan en mann fra Hedmarken som to ganger er dømt for å ha forårsaket en annens død med bil, har fått igjen førerkortet.
Til tross for at han i 2017 ble fradømt retten til å føre alt med motor på livstid.
I norsk rettspraksis og juss, er livstid når det kommer til å fradømmes førerretten fem år. Etter det er det mulig å få søke om å få avlegge ny førerprøve og få igjen førerretten.
Den svært spesielle saken fra Hedmarken har nådd Stortinget. Litt overraskende, kanskje, er det MDGs Rasmus Hansson som nå tar saken opp med regjeringens samferdselsminister.
Alle fortjener en ny sjanse. Spørsmålet er hvor mange sjanser et menneske skal få. I det daglige tenker vi lite over det enorme ansvaret vi har for andre menneskeliv og andres helse når vi er i trafikken.
De som har vært borti ulykker, vet hvor fort ting kan gå galt. Etter vegtrafikkloven har alle vi som fører et motorisert kjøretøy et strengt ansvar.
Det er et annet aspekt ved slike saker. Signalet som sendes til de som har mistet noen. Når man møter igjen et menneske som er dømt for å ha forårsaket to så alvorlige ulykker som i dette tilfellet, er det forståelig at det vekker følelser.
Hensynet til trafikksikkerheten må, imidlertid, veie tyngst.
I denne konkrete saken har HA slitt med å få konkrete svar fra politiet, siden førerkortprosessen til den aktuelle mannen ikke er offentlig. Kanskje kunne man sett for seg et system der slike saker måtte prøves for en domstol, slik at man både hadde hatt en juridisk prøving, og også offentlig innsyn i prosessen.
Alle fortjener en ny sjanse. Spørsmålet er hvor mange sjanser man skal få, når man gang på gang har misbrukt de nye man har fått.
Det er forståelig at saken havner hos samferdselsministeren, og det er nødvendig med en gjennomgang av om det er en menneskerett å få ferdes i trafikken når man har tatt to liv.