TV 2 mottar årlig 135 millioner kroner fra den norske stat for å være allmennkringkaster.
Men nå har godt over en halv million kunder som ser TV 2 via Altibox vært uten kanalen i snart to måneder.
Vi siterer VG: «Siden sommeren 2020 har dermed nesten 1,6 millioner norske TV-kunder og dobbelt så mange TV-seere opplevd svarte TV 2-skjermer over en lengre periode.»
I september er det 30 år siden TV 2 gikk på lufta, som en kommersiell allmennkringkaster i et land som hadde vært vant til at det «fantes bare en kanal».
TV 2 har vært, er og skal etter intensjonene være en viktig utfordrer, og et viktig alternativ, i et mediemarked som er svært forskjellig fra det som rådet grunnen da kanalen gikk på lufta for første gang.
Nå er det ikke sikkert at alle de cirka 530.000 som har mistet TV 2 synes det er noe stort tap, men for mange er det helt sikkert et savn.
Av mer prinsipiell karakter, synes vi det er grunn til å problematisere at en allmennkringkaster som skal være en viktig motvekt til den statlige allmennkringkasteren, ikke minst i nyhetsdekningen, har forsvunnet for en betydelig del av landets befolkning.
Om det er TV 2 eller Altibox som «har skylda» for kanalens fravær hos mange, kan sikkert diskuteres.
Av større viktighet er det at partene – som visstnok ikke skal ha vært i dialog på lenge – nå finner tilbake til forhandlingsbordet, og gjenopptar arbeidet med å finne fram til en avtale som sørger for at TV 2 kommer tilbake på norske skjermer.
I 2019 inngikk TV 2 en ny avtale med staten om å være en nasjonal allmennkringkaster.
Avtalen varer ut neste år. I avtalens punkt om distribusjon, heter det at kanalen skal kunne tas imot av minst 95 prosent av alle husstander i Norge.
Om TV 2 tenker levere på sitt samfunnsoppdrag på allmennkringkaster, og skal kunne ta imot stor statlig støtte uten at det smaker vondt, bør det nå tas initiativ omgående om å komme tilbake til forhandlingsbordet med Altibox med det som mål å komme på lufta igjen for alle.