Trist svanesang for Skibladner.
Det pleier å være værgudene som utløser vrede i en norsk sommer. Men nå er det kanskje mer presist å spørre hvor den norrøne fruktbarhetsguden Frøy er når han trengs som mest. Verdens nest eldste hjuldamper i drift er nemlig oppkalt etter hans eventyrlige Skibladne, et skip som kunne gå både til lands og vil vanns med uendelig plass og evig medvind.
Til å ha navn etter en guddommelig båt, er det ikke måte på mengden av ulykke som har rammet Skibladner de siste årene. Det begynte med dyre investeringer og reparasjon av veivakslingen til over ti millioner kroner i 2019. Så begrenset koronarestriksjoner lønnsomheten i chartertrafikk gjennom 2020 og inn i 2021. Legg til maskinutfordringer og ytterpunkter som flom i begge ender av sommeren 2020 og utsatt sesongåpning på grunn av lav vannstand i år, så tegner det seg en alvorlig omsetningssvikt.
LES DEBATTINNLEGG: På tide å trappe ned bruken av Skibladner?
Årets sommer skulle bli en skikkelig revansj for de to tunge foregående, men slik gikk det altså ikke. En normal sommer har Skibladner 20.000 passasjerer, i år har bare litt over 1.000 fått gleden av å oppleve Mjøsas hvite svane.
Bare sju dager fikk Skibladner gå i rute før et nytt havari, denne gangen i vakuumpumpa, satte sluttstrek for sesongen. Vannstandsutsettelsen alene anslås å ha gitt et fall i omsetning på 1,5 millioner kroner, og det har garantert ikke vært gøy å ringe rundt til passasjerer for å meddele at turen de har sett fram til igjen må utsettes eller refunderes.
166 år etter at den ble satt i rutedrift på Mjøsa, er det vanskelig å regne ut hvilken markedsverdi den historiske båten og ringvirkningene av den har for regionen vår. Hvert år får Skibladner 2,8 millioner kroner fra departementet, men styret argumenterer nå for at denne bør økes til 5 millioner. Skal vi fortsette å nyte godt av dette vakre innslaget på Mjøsa er det mye som tyder på at dette er en god idé.
Billettprisene er allerede mer enn høye nok, og skulle skipet står overfor en skikkelig regnværssommer eller et uforutsett havari neste år, kreves en mer robust økonomi for den aldrende stoltheten.