De dukker stadig opp, gjerne i «pop up-vinduer», som spretter fram og irriterer vettet av meg.
«Spør meg», jeg er her for å hjelpe deg!»
Roboter har i stor grad tatt over kundekontakten i mange større foretak her i landet. Såkalte «chatboter», med navn som Aino, Frida, Kommune-Kari, GE-Bot eller Budild.
Kommunikasjonen med dem er som regel prega av manglende forståelse og det ender gjerne med samme utfall; ‘boten klarer ikke svare på spørsmålet ditt og henviser deg til en kunderådgiver eller en side med «svar på vanlige spørsmål».
Jeg antar at disse tjenestene er ment som et forsøk på å avlaste reelle mennesker. Men spørsmålet er om denne løsningen har noe for seg, hvis du uansett må prate med folk til slutt?
«Botulf» vil gjerne forsøke å foreslå alternative spørsmål/temaer for deg, hvis du ikke blir fornøyd med den opprinnelige responsen.
Jeg har flere ganger opplevd å få spørsmål som «du mener ikke …» eller «kanskje er du interessert i dette?». Treffsikkerheten er omtrent den samme som når ymse dating-sider kommer med forslag til din perfekte «match».
Det skal sies at jeg har merka noe bedring i enkelte av disse tjenestene i nyere tid, så det kan virke som om noen av dem «lærer» og forbedrer seg.
Det finnes dumme folk også, så jeg skal ikke være innmari streng med denne imaginære samtalepartneren. Vi har jo alle måttet kjempe oss gjennom gangetabeller, lesebøker og diktanalyse i motbakke.
Etter flere forsøk på å få svar på spørsmålene mine fra en av dem, ga jeg opp, og spurte heller om den digitale samtalepartneren min var smart. Svaret lød:
«Takk, det var snilt av deg.»
Kall meg gjerne naiv, men jeg tror ikke at disse lavterskel-chatbotene ligger an til å ta over verden sånn med det første.
LES MER: Her finner du flere God dag-spalter