• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Døde
  • Unge
Meny
  • Nyheter
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
    • Her bor vi
  • Sport
    • Sport Direkte!
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Podcaster
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • HAMAR ARBEIDERBLAD SØKER SOMMERVIKARER
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundesenter
God dag
3 minutter lesetid

En ufrivillig dans med roboter

Silje Josten Lien
Journalist
Publisert: 17 januar, 2022 07:00
Oppdatert: 18 januar, 2022 09:04

De dukker stadig opp, gjerne i «pop up-vinduer», som spretter fram og irriterer vettet av meg.

«Spør meg», jeg er her for å hjelpe deg!»

Roboter har i stor grad tatt over kundekontakten i mange større foretak her i landet. Såkalte «chatboter», med navn som Aino, Frida, Kommune-Kari, GE-Bot eller Budild.

Kommunikasjonen med dem er som regel prega av manglende forståelse og det ender gjerne med samme utfall; ‘boten klarer ikke svare på spørsmålet ditt og henviser deg til en kunderådgiver eller en side med «svar på vanlige spørsmål».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg antar at disse tjenestene er ment som et forsøk på å avlaste reelle mennesker. Men spørsmålet er om denne løsningen har noe for seg, hvis du uansett må prate med folk til slutt?

«Botulf» vil gjerne forsøke å foreslå alternative spørsmål/temaer for deg, hvis du ikke blir fornøyd med den opprinnelige responsen.

Jeg har flere ganger opplevd å få spørsmål som «du mener ikke …» eller «kanskje er du interessert i dette?». Treffsikkerheten er omtrent den samme som når ymse dating-sider kommer med forslag til din perfekte «match».

Det skal sies at jeg har merka noe bedring i enkelte av disse tjenestene i nyere tid, så det kan virke som om noen av dem «lærer» og forbedrer seg.

Det finnes dumme folk også, så jeg skal ikke være innmari streng med denne imaginære samtalepartneren. Vi har jo alle måttet kjempe oss gjennom gangetabeller, lesebøker og diktanalyse i motbakke.

Etter flere forsøk på å få svar på spørsmålene mine fra en av dem, ga jeg opp, og spurte heller om den digitale samtalepartneren min var smart. Svaret lød:

«Takk, det var snilt av deg.»

Kall meg gjerne naiv, men jeg tror ikke at disse lavterskel-chatbotene ligger an til å ta over verden sånn med det første.

LES MER: Her finner du flere God dag-spalter

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer

Dine kundedata

brukes av oss til å kontakte deg med viktig informasjon.

En feil har oppstått.