Sylvia Brustad var ikke vondt å be da hun ble invitert til å delta i ringedugnad for å oppfordre næringslivet til å gi til årets TV-aksjon.
Søndag arrangeres NRKs TV-aksjon. Årets aksjon går til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap i de landene der problemet er størst: Bangladesh, Nepal, Malawi, Mali og Niger.
Fredag var et titalls personer samlet til ringedugnad i lokalene til Sparebank 1 Østlandet på Hamar. Der var idrettsprofiler og engasjerte i TV-aksjonen. Tidligere statsråd, fylkesmann og nå styreproff Sylvia Brustad var en av dem. Hun nølte ikke da hun ble spurt om å stille opp på dette.
– Årets sak, som er bekjempelse av barneekteskap, er usedvanlig viktig. Det er tragisk at unge jenter giftes bort og fratas muligheten til å gjøre sine egne valg, sier Brustad imellom telefonene.
Ga bort julegaven
Hun ringte rundt til personer og bedrifter hun kjenner til etter sine mange år i politikk og næringsliv. Geno sto på ringelista. Og der ble Brustad rørt og glad over rausheten hun møtte.
– De gir 120.000 kroner til årets TV-aksjon, som tilsvarer julegaven fra de ansatte. Det var kjempemorsomt. Jeg opplever at det er lett å få næringslivet til å stille opp. Alle jeg har ringt har vært positive til å bidra. Det er helt fantastisk, sier Brustad.
Administrerende direktør Kristin Malonæs i Geno forteller at de 230 ansatte i Geno for fire år siden bestemte at de ville avstå fra julegaver fra bedriften, og heller donere pengene til TV-aksjonen. Og det har de gjort siden.
– De ansatte ønsket at pengene skulle gå til en god sak, sier Malonæs.
Daglig leder i Storhamar håndball Elite Kamilla Sundmoen satt også klar med telefonen.
– Vi opplever at årets formål treffer oss bra. Vi er kvinner som får anledning til å følge våre drømmer, men den friheten har ikke alle jenter i verden. Vi hadde lyst til å bidra til dette formålet, sier Sundmoen, som også opplevde en positiv tone hos næringslivet når hun slo på tråden.

Utvidet engasjement
Sparebank 1 Østlandet har i mange år vært vertskap og tellekorps for TV-aksjonen. Årets ringedugnad var den første på noen år, og representerer et økt engasjement fra bankens side.
– Vi legger litt mer i det i år, og banken og våre ansatte opplever det som veldig meningsfylt å bidra til en god sak, sier Hans Olav Wedvik, som en konserndirektør bedriftsmarked Sparebank 1 Østlandet.
Fylkesaksjonsleder Martin Bodd sier at formålet med ringedugnaden er å engasjere næringslivet, og at så mange som mulig får anledning til å delta. Han hadde initiert en liten konkurranse rundt Mjøsa mellom næringslivet i Hamar, Lillehammer og Gjøvik.
Da aksjonen var over fredag, viste det seg at gjengen på Hamar hadde ringt inn 285.000 kroner, med lovnader om 15.000 kroner til. Bodd hadde et godt håp om å runde 300.000 kroner. Hamar slo Lillehammer med god margin hvor det stoppet på 200.000 kroner i dølabyen, mens på Gjøvik ble det ringt inn 340.000 kroner.
Bodd er uansett strålende fornøyd med resultatet. Han slenger på at det er behov for flere bøssebærere på søndag, og spesielt i Løten og Ringsaker, men at det bare er å melde seg til innsats i alle de fire kommunene. Det kan man gjøre ved å registrere seg på blimed.no.
