Femteklassingenes demokrati-opplæring på Solvang skole fikk uventet «drahjelp».
Hvordan skal vi lære opp unge i demokrati og medborgerskap? Læreplanen har som et grunnleggende mål at elevene skal undervises i hvordan ytringsfrihet fungerer, og lære å gi uttrykk for sine egne meninger.
Hva gir vel en bedre anledning, enn når det dukker opp en sak som både berører og engasjerer dem? Slik tenkte lærer Hilde Martinsen ved Solvang skole i Hamar, da det ble kjent at skolen i to av fire utredningsalternativer er skissert nedlagt.
Femteklassingene diskuterte i grupper, som så skrev leserinnlegg der de luftet både egen uro for skolen de er glad i, og stilte spørsmål ved følgene om den skulle bli lagt ned. Foresatte støttet at leserbrevene ble sendt til HA. Vi publiserte dem digitalt på HA-debatt.no samlet torsdag 20. mai.
Brått fikk demokrati-opplæringen uventet «drahjelp». Allerede fredag kastet nemlig flere seg på. Men de fulgte ikke vanlig debattskikk – å svare elevene med motinnlegg. Tvert imot brukte de en teknikk læreren kanskje ikke hadde rukket å forberede sine 28 femteklassinger på: Som overordnet sjef satte kommunedirektør Christl Kvam lærerens ledere på saken. Gjennom skolesjef og rektor fikk Martinsen klar beskjed om at innlegget burde trekkes fra lørdagens papiravis. Hun fikk også det «råd» å ikke uttale seg, på grunn av sin rolle.
Det er vanskelig å se for seg hva Kvam hadde sett for seg skulle skje videre, men svaret hun gir HA onsdag, kan vanskelig forstås som annet enn en advarsel.
Kommuneadministrasjonen er «glade for aktive ansatte og elever», bedyrer Kvam. Men «som øverste administrative leder» pålegger hun samtidig «ansatte (å) være påpasselige med hvordan de framstår i media».
BBLs Inga Borud synes det er «dumt» at saken ikke er fremstilt «på riktig måte».
En folkevalgt som ønsker å pålegge meningsmotstandere og medier å ikke «bidra til å så splid», bør kanskje selv skumme demokrati-pensum på nytt.
Når ordføreren så kaller HAs sak om kommunens inngripen for «lurvete» i stedet for å svare elevene, kan vi ikke annet enn gratulere lærer Martinsen og femteklassingene med et lærerikt forsøk.