Magne Nordgård (42) er ansatt som ny konsernsjef i Hamar Media. Han ser fram til å ta fatt på jobben innen kort tid.
– Jeg er en feltmedarbeider. Jeg kommer ikke inn som et eureka og har alle svarene, men kan være en sterk pådriver og utfordre. Jeg tror på samarbeid, ikke på å lukke døra på kontoret.
Det sier Magne Nordgård, som fredag ble presentert som ny konsernsjef i Hamar Media. Han kommer opprinnelig fra Løten, men endte etter flere år i hovedstaden i Hamar i 2011. Han har de siste to årene jobbet med et nytt forsikrings-initiativ, som han nå forlater til fordel for toppjobben i Hamar Media.
Som 21-åring startet han opp som avdelingsleder i forsikringsselskapet If, hvor han ble værende til jobben som administrerende direktør i Eika Forsikring trakk ham og familien til mjøsbyen igjen.
På plass i slutten av måneden
Nordgård starter i jobben 27. februar og tar da over etter Sven Arne Nielsen, som har vært konstituert i rollen siden daværende konsernsjef, Hans Jørgen Øveraasen, trakk seg i november i fjor.
– Jeg er veldig stolt av å skulle være en del av et system som har det samfunnsoppdraget som Hamar Media, HA og de andre avisene representerer. Det er en viktig stemme, sier Nordgård.
– Det gir en dypere mening å jobbe med dette, og det handler om muligheter og potensial som ligger her. Det gjelder å ta i bruk løsninger og virkemidler gjennom teknologi, for å lykkes. Det trigger meg å jobbe i og med en kompetansebedrift.
Starter med blanke ark
For én uke siden ble Katrine Strøm presentert som ny sjefredaktør i avisa. Hun og Nordgård har rukket å treffe hverandre, og han mener det kan være positivt at de begge starter «på ny frisk».
– Det er en kjempefordel at vi begge kommer inn uten historikk. Vi har hilst på hverandre og konklusjonen er at vi tror vi kan samarbeide godt, noe som også er avgjørende.

Ola Mørkved Rinnan, styreleder i Hamar Media, mener Nordgård er rett kandidat til å bringe konsernet videre. Innstillingen fra ansettelsesutvalget var enstemmig.
Ser framover
Høsten 2019 ble i stor grad preget av uenigheter rundt konsernets vegvalg videre. Før Øveraasen trakk seg fra stillingen, ble det fremmet krav om ekstraordinær generalforsamling, med sikte på å skifte ut styreleder Rinnan. Etter møtet ble det bestemt at han skulle bli sittende, men at det måtte jobbes med å skape bedre samarbeidsklima i styret.
Den nye konsernsjefen er opptatt av at arbeidet som gjøres i organisasjonen skal være tilgjengelig for ansatte og at det er transparens, eller gjennomsiktighet, i det pågående arbeidet.
– Jeg kommer inn uten noen kulturell arv og blanke ark, som kan være en styrke. Samtidig er det viktig at jeg gjør meg kjent med fundamentet som allerede er her. Jeg er veldig opptatt av «Vi-et», det betyr at du er nødt til å forstå og ansvarliggjøre en organisasjon. For å få til det må du involvere, forankre og jobbe med folk, samt søke transparens.
– Sammenfallende utfordringer
Mulighetene for et eventuelt samarbeid med Amedia har også vært tema i ulike fora. Nordgård sier det er for tidlig å mene noe om dette.
– Jeg har gjort meg noen tanker rundt diskusjonen om samarbeid med Amedia, men det er for tidlig å si noe om hva det skulle bli. Men man skal være nysgjerrig på mulighetene som finnes, så får vi finne ut på et seinere tidspunkt hva det eventuelt kan materialisere seg i .
Han er ikke i tvil om at det blir mer enn nok å henge fingrene i i tiden som kommer.
– Jeg ser mange sammenfallende utfordringer på tvers av bransjer, først og fremst innen teknologisk utvikling. Konkurransesituasjonen er endret, vi ser blant annet at annonseinntekter forsvinner til selskaper som Google og Facebook. Det gjelder å være ambisiøs på egne vegne og ha vekstambisjoner.