• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
  • Sport
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • Ledig stilling i HA
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundeservice
Nyheter
4 minutter lesetid

NHO: – Det er en fallitterklæring når regjeringen stopper framdriften i Innlandet

STORE KUTT: Regjeringen vil stanse Kleverud-Sørli-utbyggingen. Dette dronebildet viser den planlagte traseen vest for Tangen. FOTO: Trond Lillebo
Christian E. Bergheim
Frontsjef 90657006
Publisert: 12 mai, 2020 11:11
Oppdatert: 12 mai, 2020 11:16

Regjeringen foreslår å kutte bevilgninger til strekningen Kleverud-Sørli fra revidert nasjonalbudsjett 2020. Reaksjonene fra næringslivet er svært negative.

Strekningen var planlagt med byggestart i år, men er nå utsatt til tidligst i 2022.

– Det er en fallitterklæring for jernbanesatsingen når regjeringen stopper fremdriften på Intercity-prosjektene i Innlandet, sier regiondirektør i NHO Innlandet Jon Kristiansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

12. mai legger Regjeringen Solberg frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2020.

– For NHO Innlandet er Intercity og gjennomføring av dagens NTP øverst på lista. Samferdselsprioriteringene til NHO Innlandet er tydelige; Intercity til Hamar i 2026 og til Lillehammer i 2034, sier Kristiansen.

Intercity-kollaps

NHO-sjefen reagerer sterkt på dagens nyheter:

– Revidert nasjonalbudsjett sporer nå helt av når det gjelder å opprettholde fremdriften på utbyggingen av Intercity. Utbyggingen ville gitt to tog i timen til Hamar i 2026. Nå blir dette tidligst 2028, kanskje ikke før i 2030.

Ifølge Kristiansen kollapser nå også drømmen om to tog i timen til Lillehammer innen 2034.

– For bedriftene er forutsigbarhet helt avgjørende. Endringer, kostnadssprekk og stadig utsettelser er svært uheldig. Her må Stortinget under behandlingen vedta at dette skal inn igjen i statsbudsjettet for 2021, sier Kristiansen.

Lokale bedrifter er skuffet

Konsernsjef Richard Heiberg i Sparebank 1 Østlandet er blant de første som kommenterer den nedslående nyheten:

– Det er helt ubegripelig at bevilgninger til strekningen Kleverud–Sørli tas ut av revidert nasjonalbudsjett. Intercity-utbyggingen blir dermed skjøvet ytterligere ut i tid, noe som er sterkt negativt for næringslivet i regionen. Opprinnelig skulle dobbeltsporet gå til Lillehammer, senere er det krympet til Hamar og nå utsettes hele løpet i det uvisse. Nå er det på tide å tenke nytt. Dette kan vi ikke finne oss i, tordner Heiberg.

Også Moelven-konsernsjef Morten Kristiansen er svært kritisk:

– Dette er veldig synd for Innlandsregionen. I Moelven jobber vi for å utvikle en framtidsrettet industri basert på fornybare ressurser fra skogen, og skal vi være konkurransedyktige trenger vi tilgang på klimavennlig transport. For å realisere en omstilling til et grønnere næringsliv kan vi ikke starte med å forsinke slike infrastrukturprosjekter.

– Et stort steg tilbake

Regiondirektør Karl Olav Nordengen i TietoEVRY Norway uttaler følgende:

– At Intercity tas ut av revidert nasjonalbudsjett er et stort steg tilbake for hele Innlandet. Det er vanskelig å forstå, og veldig skuffende. Innlandet er en region i vekst, og vi trenger god og effektiv kommunikasjon. For TietoEvry som kompetansebedrift er mobilitet helt essensielt og noe som er viktig for å opprettholde vår mulighet for å tiltrekke oss attraktiv kompetanse. Pendling skjer begge veier, og her benyttes våre ansatte tog som transportmiddel mellom våre lokasjoner mellom Oslo og Brumunddal. Dette er både effektivt og miljøvennlig, derfor burde jernbanesatsingen styrkes, ikke forvitre.

Banksjef Jahn Petter Dahlum i DNB Innlandet deler fortvilelsen:

– At fremdriften for Intercity til Lillehammer opprettholdes er viktig for hele arbeids- og næringslivet i Lillehammer-/Gudbrandsdal-regionen. Dette knytter regionen sammen med resten av arbeidsmarkedet i Østlandet. Reiselivet er også en viktig næring i regionen, derfor er det viktig at utbyggingen skyter fart både av hensyn til kompetanseflyt og turisme.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer