• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
  • Sport
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • Ledig stilling i HA
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundeservice
Nyheter
4 minutter lesetid

Naf krever skaderegister for å hindre at bruktbilkjøpere blir lurt

VRIEN VURDERING: Hvordan kan du vite at bruktbilen ikke har vært involvert i et større trafikkuhell? Naf krever bedre og lettere tilgjengelig dokumentasjon. Illustrasjonsfoto: Christian E. Bergheim
Christian E. Bergheim
Frontsjef 90657006
Publisert: 20 januar, 2020 07:21
Oppdatert: 20 januar, 2020 07:23
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Når du kjøper bruktbil er det fortsatt ikke mulig å finne ut om bilen har hatt store sikkerhetsmessige skader.

– Det er på høy tid å få på plass et skaderegister som hindrer at trafikkfarlige biler blir solgt til intetanende forbrukere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mandagens pressemelding skriver forbundet videre:

«Det finnes dessverre et useriøst marked for videresalg av biler som har hatt store strukturelle eller sikkerhetsmessige skader. Disse bilene er ikke reparert på en forsvarlig måte, eller de skulle aldri vært reparert, men vraket. Bilene det er snakk om kan være svært farlige på norske veier.

Biler som er kondemnert av forsikringsselskapene etter skade, kan bli solgt videre i flere ledd uten at informasjon om skaden og årsaken til kondemnasjonen blir kjent for kjøperne i noen av salgsleddene. Dette skjer fordi vi ikke har et offentlig register. Forbrukerne har ikke mulighet til å avdekke at bilen som selges har hatt store skader som gjør at den enten skulle vært vraket eller blitt reparert på forsvarlig måte.»

LES OGSÅ: Bruktbilselger fra Hedmarken dømt til fengsel i to år og fire måneder

Viktig for trafikksikkerheten

– Vi ønsker at forsikringsselskap, takseringsselskap og profesjonelle aktører som reparerer bilskader rapporterer skader på biler som kan defineres som storskade til et sentralt register, sier Sødal.

– Vi ønsker også at et storskaderegister gjøres offentlig tilgjengelig, slik at forbrukeren, bransjen og andre interessenter kan få informasjon om at en bil er registrert i registeret.

For å ivareta personvernet, trenger ikke et storskaderegister å inneholde detaljer om skaden. Det viktige er at bilkjøperne kan sjekke om bilen har vært kondemnert. Da har man mulighet til å undersøke videre detaljer rundt skade og reparasjon.

Møter motstand

Naf er likevel bekymret for at det ennå kan være langt igjen:

«Vegdirektoratet har flere ganger gitt uttrykk for at de er positive til opprettelse av et storskaderegister, og Krimenheten i Vegdirektoratet har anbefalt et slikt register. De har også allerede opprettet et register over kondemnerte biler der Forsikringsbransjen rapporterer inn skader på bilene til Vegdirektoratet. Dette registeret er imidlertid ikke offentlig tilgjengelig. Vegdirektoratet har i et møte med Naf, Forbrukerrådet, Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (Bil), sagt at de ikke vil etablere et offentlig storskaderegister.»

– For oss er det uklart hva som er årsaken til dette. Derfor har vi stilt spørsmålet direkte i et brev til Vegdirektoratet. Der har vi også bedt om at de revurderer sitt standpunkt. Vegdirektoratet har jo en naturlig rolle i dette på grunn av det ansvaret de har for trafikksikkerheten langs veiene, avslutter Nils Sødal i pressemeldingen.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer