Høsten nærmer seg og kveldene blir mørkere for hver dag som går. Det betyr at syklistene må ta grep.
– Nå er det på tide å få lyktene på sykkelen. Uten lys på sykkelen setter du deg selv og andre i fare, sier Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund (NAF).
Når du sykler i mørket skal du ha hvitt eller gult lys foran – og rødt lys bak. I tillegg skal det være rød refleks bak på sykkelen og hvite eller gule reflekser på pedalene – eller på pedalarmene hvis du sykler med klikk-pedaler.
– En sykkel uten lys setter både syklisten selv, bilister og gående i fare siden de blir vanskeligere å oppdage i mørket. Få lys på sykkelen og pass på at du bruker lykten riktig. Det er viktig for sikkerheten til både deg selv og dem du møter på veien, mener Sødal.
Bruk riktig lys som ikke blender!
Sykkellys er påbudt i mørket, men det er ingen regel som sier noe om lysstyrken og hvordan lykten skal stilles inn. Vegtrafikklovens paragraf 3, aktsomhetsparagrafen, er det som regulerer dette.
– Det viktigste er å ikke blende medtrafikantene dine, slår NAF-rådgiveren fast.
Derfor er det viktig med en lykt som ikke lyser for sterkt og at den stilles inn slik at lysstrålen treffer i veien foran deg og ikke blir rettet mot møtende biler, sykler og fotgjengere, skriver NAF i en pressemelding.
– Kraftige LED-lykter som kan blende andre trafikanter egner seg kun til sykling på stier og veier uten møtende trafikk. Husk også at lykten skal være festet på sykkelen. Lykt på hjelmen erstatter ikke dette, sier Nils Sødal.
– Lykt på hjelmen vil også øke faren for å blende andre i trafikken, fortsetter han.
Ekstra viktig med lys på elsykkelen
Elsykler er veldig populære. De har høyere fart, og da er godt lys desto viktigere for å bli sett. Mange elsykler har integrerte lys som tennes automatisk, men slett ikke alle er utstyrt med det.
– Skal du kjøpe elsykkel nå, så pass på at du også kjøper med deg sykkellykter hvis det ikke er integrert på sykkelen. Det er like viktig å bli sett som å se, avslutter Nils Sødal.