En ny kategori på Finn.no gjør det mulig for folk å tilby hjelp og bistand for de som trenger det under koronakrisen.
– Dugnadsånden står sterkt i det norske folk. Vi har snakket med flere som har lyst til å hjelpe folk som er i karantene eller av andre grunner trenger assistanse akkurat nå, men de vet ikke hvordan de skal komme i kontakt. Derfor har FINN jobbet for å få opp en tjeneste som kan hjelpe folk med å nå ut til hverandre, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for FINN torget i en pressemelding.
Torsdag åpnet den nye funksjonen. Det påpekes at alle som skal hjelpe eller ta imot hjelp må følge helsemyndighetene og Folkehelseinstituttets (FHI) råd om smittevern.
LES OGSÅ: HAs saker om koronaviruset
Kategorien «Tilby koronahjelp» gjelder først og fremst for personer som ønsker å tilby sin hjelp, men Finn ser også på mulighetene for å tilrettelegge for at folk kan be om hjelp etter hvert.

I samarbeid med FHI har Finn kommet frem til seks underkategorier man kan tilby hjelp innenfor:
1. Innkjøp
2. Lufte hund
3. Hente småting
4. Digital undervisning
5. Noen å prate med
6. Utlån av parkeringsplass
Ifølge leder for forbrukertrygghet i FINN, Geir Petter Gjefsen, er det gjort noen ekstra sikkerhetstiltak på den nye annonse-kategorien på Torget.
– Dette er en tillitsbasert ordning for at folk skal kunne tilby hverandre ekstra hjelp i en vanskelig situasjon. Men vi er opptatt av trygghet, og har derfor laget dette som en helt egen type annonse med et ekstra sikkerhetstiltak i form av brukerverifisering via BankID. BankID-verifiseringen vil gjelde både for annonsør og de som søker hjelp, sier Gjefsen.
I tillegg gjennomgås alle annonser manuelt.
LES OGSÅ: Her gjør de alt for å holde koronaviruset unna
