Sparebank1 Østlandet advarer mot nye svindelforsøk via internett. Kan du se hvordan svindlerne prøver seg denne gang.
– Gjennom høsten har det vært varslet om ulike svindelforsøk på både e-post og SMS. Nå har mange mottatt en ny mail fra svindlere som utgir seg for å være fra Sparebank 1. Mailen er denne gang profesjonelt utformet og svindlerne forsøker å få folk til å oppgi sensitiv informasjon ved å klikke på en link.
Dette sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i Sparebank1 Østlandet til HA.
Andre banker involvert
I en pressemelding skriver han følgende:
– Vi er også blitt gjort oppmerksom på at noen har mottatt en liknende mail med samme ordlyd og utforming, men hvor andre banker tilsynelatende skal være avsender. Dette er også svindelforsøk, sier Mickelson og fortsetter slik:
– Foreløpig har vi ikke fått rapporter på at noen av våre kunder har gått på svindelen, men flere har varslet oss om at de har mottatt en slik mail. Det har den siste tiden også pågått en rekke andre svindelforsøk på e-post fra svindlere som utgir seg for å være andre aktører som eksempelvis Posten. Vi oppfordrer derfor alle til å være ekstra på vakt nå som vi går inn i den travle tiden med høyere stressfaktor.
Vanskelig å stoppe svindelen
Storbanken minner om at svindelforsøk på e-post er svært vanlig, men likevel vanskelig å stoppe fordi svindlerne stadig endrer e-post- og nettadresser. Ofte kamuflerer de også e-postadressen slik at det ser ut som om den kommer fra banken eller andre troverdige institusjoner. I noen tilfeller setter svindlerne også opp falske nettsider som ligner på banken eller andres sider og linker til disse i e-postene sine.
– Her kan de forsøke å lure fra deg opplysninger som kortdata, passord, koder og BankID. Er du i tvil så ta kontakt med banken din, sier Mickelson.
Banken ber folk som har mottatt svindelforsøkene om å sende denne til nettsvindel@sparebank1.no.