Lokallagslederen mener vest-traseen gir best mulighet for utbygging, men hun frykter at dobbeltspor gjennom byen «lever farlig».
Torsdag sendte Hamar Arbeiderpartis leder, Hilde Nyutstumoen, ut en pressemelding, der partiet løfter fram vest-alternativet for utbygging av dobbeltspor gjennom Hamar som eneste reelle alternativ.
Meldingen innledes med følgende tekst:
«Hamar Arbeiderparti har vurdert båndlegging som en vesentlig faktor i vår konklusjon om at vest er best for Hamar. Bane Nor har i sine utredninger vist at øst rammer langt flere næringsvirksomheter og private grunneiere enn vest. Båndlegging betyr at mange berørte familier og bedrifter samt kommunen, næringslivet og hele lokalsamfunnet på ubestemt tid må leve i uvisshet om hva som skjer. Båndleggingen har allerede vart lenge. Trasé vest har vært båndlagt i snart ni år og trase øst i nær to år. Fortsetter båndleggingen på ubestemt tid, vil den negative virkningen på utviklingen av byen forsterkes. Nettopp det kan skje om kommunestyret velger trasé øst.»
– Det hjelper ikke med gode planer hvis det ikke kommer finansiering, fortsetter Nyutstumoen.

Etterlyser endelig avgjørelse
På spørsmål om hvorfor dette kommer nå, svarer Nyutstumoen at det er en reaksjon, i etterkant av at Anette Trettebergstuen (Ap) nylig stilte samferdselsminister Knut-Arild Hareide spørsmål om hva som skjer med Intercity-utbyggingen gjennom de aktuelle byene, herunder Hamar.
Kommunestyret skulle etter planen vedta kommunedelplan med trasévalg i slutten av mai, men behandlingen er nå utsatt én måned. Etter et slikt vedtak starter arbeidet med reguleringsplaner.
Aps lokallagsleder håper nå at saken omsider kan få et sluttpunkt, etter flere år med debatt og utgreiinger. Partiet er spesielt bekymret for båndlegging av arealer over lang tid, i verste fall uten at det blir utbygging.
– Vi tviler mer og mer på at det blir noe dobbeltspor gjennom byen, utifra de signaler som har kommet. Det beste vi kan håpe på, er spor fram til stasjonen og en trinnvis utbygging videre til Ringsaker, hvis vest velges. I øst rammer båndleggingen flere virksomheter og private grunneiere, med risiko for manglende finansiering, sier hun.
LES OGSÅ: Stange må legge 20 millioner i potten for veg under skinnene
– En utfordring ved begge alternativer
Hamar-ordfører Einar Busterud (BBL) mener dette er gammelt nytt fra Ap, og at det har ligget i kortene at partiet ville gå for vest. Når det gjelder utsiktene til dobbeltspor gjennom byen, er mye fortsatt usikkert, og økonomien er den største utfordringen for framdriften, sier han.
– Hamar får i alle fall dobbeltspor til byen, det er ikke så mange som får det videre oppover. Men utbyggingen er helt avhengig av økonomi.
Arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP), for perioden 2022-2033, pågår for fullt, med høringsfrist 1. juli. Stortingsmeldingen om ny NTP legges fram neste år.
Båndlagte arealer er en utfordring ved begge alternativene, mener ordføreren.
– Med den tidslinja som foreligger nå, er like mye båndlagt på vest som på øst. Dette er vurderinger man må gjøre før en endelig avgjørelse tas. Så kan det hende det kommer endringer på forslaget fra Bane Nor også.
