Folkevalgte fra Hemsedal, Drammen og Halden får siste ord i saken om sidevegsbommer i Hedmark kan skrus av.
Viken hvem? Spør du kanskje, når du leser at det er dette fylkesrådet som torsdag skal behandle om innkreving i sidevegsbommene langs E6 kan oppheves midlertidig frem til kompensasjon fra staten er klar.
At Innlandet og staten har sagt ja, er nemlig ikke nok. Langt mer naturlig er det vel at folkevalgte som ellers beveger seg mer fra Hemsedal og nedover Hallingdal til Drammen, langs Oslofjorden gjennom Follo og Ås, kanskje helt til Fredrikstad eller Halden, får siste ord i saken.
Mer lokale lokalpolitikere som Tor André Johnsen (Frp) og Charlotte Veland Hoven (KrF) skålte allerede 2. oktober – i trygg forvissning om at det var lokalt flertall for å følge åpningen statsråd Knut Arild Hareide ga til å skru av sidevegsbommene.
Men for dem som har fulgt bomopprøret som siden før forrige kommune- og fylkestingsvalg spredte seg som ild i tørre grøfter, kommer det ikke som noen overraskelse at det følger atskillige kvaler med å skru ned ideologisk begrunnede bommer.
LES OGSÅ: Nå står det på en instans for å få stoppe bompengene på sidevegene
Selv seks år med anti-bompengebrølere fra Frp ved rattet i samferdselsdepartementet snudde ikke det faktum at bompenger er et multiverktøy i norsk vegfinansiering: Det skal ikke bare sørge for at bruk betaler det ny veg koster; det skal også stimulere en utvikling der færre skal ønske å kjøre bil.
At en effekt blir at folk helt uten egenpåvirkning arver gjennomgangstrafikk, kan ikke ses på isolert for Hedmarken av de medansvarlige Viken-politikerne.
Fylkesråd Olav Skinnes (Sp) har trolig god grunn til å frykte presedens i hjemfylket.
LES OGSÅ: Stian nekter å kjøre gjennom bommen