Så kom altså realitetsorienteringen.
Det vakte oppsikt da Solberg 1-regjeringen i 2017 presenterte en rekordstor Nasjonal Transportplan (NTP). Planen omfattet igangsetting av samferdselsprosjekter for 1.064 milliarder fram til 2029, med hovedtyngde på de første seks årene av planperioden.
En egen jernbanepakke øremerket den indre InterCity-utbyggingen skulle sikre dobbeltspor til Åkersvika i Ottestad i 2024, og så skulle den ytre utbyggingen forlenge dobbeltsporet til Lillehammer i 2034.
– Dette er det samlede beløpet: «1064.000.000.000» kroner. Man blir nesten fartsblind av det, sa en opplagt daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i vårsola den gangen.
LES OGSÅ: Aftenposten: Intercity krympes – økt usikkerhet rundt dobbeltspor
Nå har KrF overtatt departementet, og det er Knut Arild Hareide som onsdag varslet at en lang rekke av utbyggingene som har hatt «sikker plass» i den landsomfattende planen for veier, jernbane, flyplasser og havner, forsvinner ut eller utsettes på ubestemt tid.
– Ut fra prisanslagene manglet vi 130 milliarder kroner allerede da Stortinget gikk inn for planen, sier Hareide til Aftenposten, og viser i tillegg til store kostnadsoverskridelser underveis som årsak til at han ikke lenger vil forholde seg til planen.
Han varsler at mange vil bli skuffet. Dobbeltspor til Lillehammer nevnes som særlig utsatt, men også andre prosjekter vil oppleve tøff konkurranse.
Med lærdom fra Nye Veier vil regjeringen stille klarere effektivitetskrav, særlig til prosjekter som skyves til del 2 av ny NTP: Prosjekter der involverte kommuner har akseptert løsningene vil bli prioritert.
Blir Hamar-planene skjøvet til langt etter 2024, kan et dårlig værvarsel fort gå fra vondt til verre.
LES OGSÅ: Charlotte Veland Hoven (KrF) om dobbeltsporet: – Vi gir ikke opp før målstreken