• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Døde
  • Unge
Meny
  • Nyheter
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
    • Her bor vi
  • Sport
    • Sport Direkte!
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Podcaster
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • HAMAR ARBEIDERBLAD SØKER SOMMERVIKARER
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundesenter
Leder
3 minutter lesetid

Dårlig sikt i InterCity-ruta

Blir Hamar-planene skjøvet til langt etter 2024, kan et dårlig værvarsel fort gå fra vondt til verre, skriver HA på lederplass. FOTO: Trond Lillebo
Leder
Publisert: 17 september, 2020 20:04
Oppdatert: 17 september, 2020 20:24
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Så kom altså realitetsorienteringen.

Det vakte oppsikt da Solberg 1-regjeringen i 2017 presenterte en rekordstor Nasjonal Transportplan (NTP). Planen omfattet igangsetting av samferdselsprosjekter for 1.064 milliarder fram til 2029, med hovedtyngde på de første seks årene av planperioden.

En egen jernbanepakke øremerket den indre InterCity-utbyggingen skulle sikre dobbeltspor til Åkersvika i Ottestad i 2024, og så skulle den ytre utbyggingen forlenge dobbeltsporet til Lillehammer i 2034.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er det samlede beløpet: «1064.000.000.000» kroner. Man blir nesten fartsblind av det, sa en opplagt daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i vårsola den gangen.

LES OGSÅ: Aftenposten: Intercity krympes – økt usikkerhet rundt dobbeltspor

Nå har KrF overtatt departementet, og det er Knut Arild Hareide som onsdag varslet at en lang rekke av utbyggingene som har hatt «sikker plass» i den landsomfattende planen for veier, jernbane, flyplasser og havner, forsvinner ut eller utsettes på ubestemt tid.

– Ut fra prisanslagene manglet vi 130 milliarder kroner allerede da Stortinget gikk inn for planen, sier Hareide til Aftenposten, og viser i tillegg til store kostnadsoverskridelser underveis som årsak til at han ikke lenger vil forholde seg til planen.

Han varsler at mange vil bli skuffet. Dobbeltspor til Lillehammer nevnes som særlig utsatt, men også andre prosjekter vil oppleve tøff konkurranse.

Med lærdom fra Nye Veier vil regjeringen stille klarere effektivitetskrav, særlig til prosjekter som skyves til del 2 av ny NTP: Prosjekter der involverte kommuner har akseptert løsningene vil bli prioritert.

Blir Hamar-planene skjøvet til langt etter 2024, kan et dårlig værvarsel fort gå fra vondt til verre.

LES OGSÅ: Charlotte Veland Hoven (KrF) om dobbeltsporet: – Vi gir ikke opp før målstreken

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer

Dine kundedata

brukes av oss til å kontakte deg med viktig informasjon.

En feil har oppstått.