«Den som kjøper seg bensin- eller dieselbil i dag, må være komplett idiot!», sa miljøverneren.
Jeg satt på den andre siden av kjøkkenbordet hans med blokk og kamera for å skrive en sak om hans klimabekymringer. Uttalelsen var ikke tilsiktet, men likevel kjentes det som å få en real smekk over lankene.
Dagen i forveien hadde jeg nemlig signert kjøpekontrakt for min nye bil. Bensindrevet. Jeg nikket beskjemmet, vel vitende om at jeg i gjerningsøyeblikket må ha tenkt mer på rød lakk enn på både jordkloden og ny teknologi.
Nybil-følelsen er forresten ikke direkte vedvarende. Jeg hadde store ambisjoner om å holde den røde Mazdaen fri for krimskrams og søppel. Det gikk fint de første månedene. Nå, to og et halvt år etter at bilen fikk sine skilter, har en haug bestående av panteflasker, en sparebøsse, en dressjakke, et par håndklær og en god del plastposer bygget seg opp bak førersetet. Det er verken fornuftig eller forsvarlig. Men i takt med at andre familiemedlemmer har oppgradert på bilfronten, har liksom Mazdaen min sakket litt akterut.
Da Opplysningsrådet for Veitrafikken for få dager siden lanserte tallene for nybilregistreringen i 2019, skjønte jeg for alvor at min forhjulsdrevne venn ikke er ny lenger. Luksuriøse installasjoner som ryggesensorer og GPS finnes ikke. Ei heller automatgir. Og i dag er visst det siste alfa og omega: 95,3 prosent av nybilene på norske veger i 2019 hadde automatgir.
Det som derimot gleder meg litt ved statistikken – selv om det ikke akkurat gagner kloden – er at elbilsalget fortsatt bare utgjør rundt 40 prosent av det totale bilsalget. Da er jeg i alle fall ikke den eneste idioten! Dessuten kan jeg jo nå unnskylde meg med at bilen min begynner å bli riktig gammel.
LES OGSÅ: Her finner du flere God Dag-spalter – både med og uten hverdags-idioti