Har du noen gang opplevd at reklamen som popper opp på internett er skummelt spesifikk?
At Google og den andre teknologigigantene registrerer enhver bevegelse på internett er velkjent, men tar de egentlig opp alt vi sier også?
Min kjære kollega tror jeg er gal. Det er det flere grunner til. I et forsøk på å bevise at annonsørene lytter, har jeg i tre dager gått rundt og snakket høylytt om sykkel. «Skal bli godt når snøen forsvinner, så jeg kan SYKLE til jobb!», «Huff, jeg tror jeg trenger en NY SYKKEL!», «SYKKEL! Lurer på om det er noen gode tilbud på SYKLER!».
Konspirasjonsfrøet ble sådd da jeg kvittet meg med min gamle stasjonære datamaskin. Ikke før jeg hadde satt metallskrotten inn i roteskapet dukket første annonse opp.
Jeg ble alt mer mistenksom da bilen havarerte litt forrige helg. På E18 begynte varsellampene å lyse som karusellene på Hamar Mart’n. Ettersom jeg er like handy som en polvott droppet jeg å bla febrilsk i brukerveiledningen etter svar, og kjørte heller bilen rett på verksted. I skrivende stund blinker følgende annonse på skjermen: «Finn ut umiddelbart hvorfor varsellampen på dashbordet lyser». Tilfeldig? Neppe!
Om det er som jeg tror, nemlig at Google tar opp all lyd kroppen min produserer, så forklarer det også et annonsen «Denne merkelige oppfinnelsen kan hjelpe å redusere snorking og søvnapné». Litt lenger ned på samme side blir jeg oppfordret til å kjøpe et alkometer. «Sjekk promillen før du kjører» sier annonsen. Kanskje annonsørene tror det er en helt annen grunn til at jeg roper desperat etter en sykkel?
Ha en opptaksfri dag!