• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • eAvis
  • Debatt
  • Døde
  • Unge
Meny
  • Nyheter
    • Siste nytt
    • Hamar
    • Stange
    • Ringsaker
    • Løten
    • Siste nytt
    • Tips oss
    • Koronaviruset
    • Her bor vi
  • Sport
    • Sport Direkte!
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Podcaster
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Debatt
    • God dag
    • Leder
    • Kommentar
    • Send inn debattinnlegg
  • Arkiv
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • eAvis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Send inn…
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte redaksjonen
  • HAMAR ARBEIDERBLAD SØKER SOMMERVIKARER
  • Eiendom
  • Stilling
  • Digitalt varehus
  • Bransjeguiden24
  • Kundesenter
God dag
2 minutter lesetid

Annonsørene vet alt for meget

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Anders Grobstok Dalen
Frontsjef 45215259
Publisert: 19 januar, 2020 08:00
Oppdatert: 19 januar, 2020 13:46
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Har du noen gang opplevd at reklamen som popper opp på internett er skummelt spesifikk?

At Google og den andre teknologigigantene registrerer enhver bevegelse på internett er velkjent, men tar de egentlig opp alt vi sier også?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Min kjære kollega tror jeg er gal. Det er det flere grunner til. I et forsøk på å bevise at annonsørene lytter, har jeg i tre dager gått rundt og snakket høylytt om sykkel. «Skal bli godt når snøen forsvinner, så jeg kan SYKLE til jobb!», «Huff, jeg tror jeg trenger en NY SYKKEL!», «SYKKEL! Lurer på om det er noen gode tilbud på SYKLER!».

Konspirasjonsfrøet ble sådd da jeg kvittet meg med min gamle stasjonære datamaskin. Ikke før jeg hadde satt metallskrotten inn i roteskapet dukket første annonse opp.

Jeg ble alt mer mistenksom da bilen havarerte litt forrige helg. På E18 begynte varsellampene å lyse som karusellene på Hamar Mart’n. Ettersom jeg er like handy som en polvott droppet jeg å bla febrilsk i brukerveiledningen etter svar, og kjørte heller bilen rett på verksted. I skrivende stund blinker følgende annonse på skjermen: «Finn ut umiddelbart hvorfor varsellampen på dashbordet lyser». Tilfeldig? Neppe!

Om det er som jeg tror, nemlig at Google tar opp all lyd kroppen min produserer, så forklarer det også et annonsen «Denne merkelige oppfinnelsen kan hjelpe å redusere snorking og søvnapné». Litt lenger ned på samme side blir jeg oppfordret til å kjøpe et alkometer. «Sjekk promillen før du kjører» sier annonsen. Kanskje annonsørene tror det er en helt annen grunn til at jeg roper desperat etter en sykkel?

Ha en opptaksfri dag!

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

Hamar Arbeiderblad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer

Dine kundedata

brukes av oss til å kontakte deg med viktig informasjon.

En feil har oppstått.