Jenny Korsberg-Jensen (7) og Dorthe Jensen liker å sykle til skolen og jobben. Mandag morgen fikk de lys på syklene sine.
For mandag morgen, akkurat da de fleste var på veg til jobben, arrangerte Syklistenes Landsforening sin «Synlig syklist»-aksjon i Hamar. I krysset Hakabekkvegen/Bryggerigata var det mange som fikk ny gratis sykkellykt da de passerte.
Reglene for sykling og lys finner du nederst i saken!
Jenny Korsberg-Jensen og mamma Dorthe har ikke så lang sykkelveg til Greveløkka skole og til jobb i Ankerskogen. Men de sykler stort sett hver dag i den snøfrie sesongen.
– Og om vinteren bruker vi spark. Det er veldig morsomt, sa Jenny som var veldig fornøyd med å få lykt på sykkelen sin. Kanskje blir den med på sparken når snøen kommer.

Like etter kom Sigrid Høyvik på sommersykkelen sin, og den trengte ny lykt. Vintersykkelen står klar hjemme med piggdekk og lykt. – Og jeg er veldig glad når Hamar kommune er flinke til å brøyte, sa hun og lo. Høyvik er nemlig selv ansatt i kommunen.
Påvirker kommunen
Geir Egilsson, leder for Syklistenes Landsforening i Hamar, merker seg at det er mange som nå bruker sykkelen, og foreningen prøver å påvirke kommunen til å bedre forholdene for syklistene.
«Synlig syklist»-aksjonen arrangeres over hele landet, og det er tredje året det deles ut lykter i Hamar. Mandag ettermiddag samarbeider Hamar kommune og Syklistenes Landsforening om å dele ut både lykter og annet sykkelutstyr til syklister som kommer forbi i Vangsvegen.
Du kan få bot
Visste du forresten at du kan bli bøtelagt med 1.200 kroner hvis du sykler uten lys når det er mørkt?
Dette er reglene som gjelder:
Du skal ha lykt som gir gult eller hvitt lys, eventuelt blinkende lys.
Bak skal sykkelen ha lykt som gir rødt lys, eventuelt lykt som gir blinkende rødt lys. Lyktene skal være festet på sykkelen.
På begge sider av pedalene skal det være gul eller hvit refleks.
Lyktene på sykkelen din skal kunne ses tydelig på 300 meters avstand. Lykter som blinker skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.
Oversikter fra Transportøkonomisk institutt viser at det bare to tredeler av syklister som sykler med lovlig lys i mørket.