Vi ser tydelige tegn på at nabokommunene får en del av befolkningsveksten fordi Hamar har for lite nok areal å bygge på.
Engasjementet rundt skjebnen til Hamar flyplass er stort. Er det for mye støy? Trenger vi flyplassen av beredskapshensyn? Hvor skal vi drive pilotopplæring? Blir luftfarten elektrifisert om ti år? Hva med risikoen for flyhavari i et boligområde?
Les også: Provosert av påstandene til Hauge
Det er ikke vanskelig å forstå at de som er ildsjeler innenfor luftsporten vil beholde flyplassen der den ligger. Men samferdselsdepartementet ser annerledes på det. Avviklingen er planlagt, med mindre kommunestyret i Hamar velger å kjempe for å beholde den. Det kan bli en ny kamp mot statlige innsigelser. Da blir spørsmålet om flyplassen egentlig er verd det?
Argumentene for både beredskap og havaririsiko er verd å lytte til. Det samme gjelder støyproblematikken som det også er svært ulike syn på, avhengig av hvor sensitiv man er for støy. Vi synes likevel ikke det er dette debatten om flyplassen i Hamar bør handle om.
Les også: Tilsvar til flyskolens leder
Skal Hamar fortsatt få befolkningsvekst som er større enn landsgjennomsnittet må politikerne ikke bare peke på områder og bygninger som bør vernes. De må også vise hvor det skal bygges.
Viktigere for Hamar er det å kunne tilby nok boliger. Vi ser tydelige tegn på at nabokommunene får en del av befolkningsveksten fordi Hamar har for lite nok areal å bygge på. Skal Hamar fortsatt få befolkningsvekst som er større enn landsgjennomsnittet må politikerne ikke bare peke på områder og bygninger som bør vernes. De må også vise hvor det skal bygges.
Les også: Hvem tar på seg ansvaret om et fly kræsjer midt i boligområdet?
Flyplassen har allerede status som framtidig boligområde. Den ligger nær nok sentrum til at dette vil være et veldig attraktivt område å bygge ut. Det vil dessuten være å følge opp de vedtakene som allerede ligger der, og som har oppslutning fra statlige organer. Hamars politikere bør være restriktive med å bygge ned matjorda, mer restriktive enn dages politiske flertall har vært. Vi støtter også de initiativene som har kommet for å bevare gamle bygninger som ivaretar identiteten som fortsatt kan finnes noen steder i Hamar bysentrum. Men konsekvensen av dette er at vi må si ja til boligbygging andre steder. Behovet for en egen flyplass i Hamar kan ikke føre til at det vi ikke kan bygge boliger her heller.
Les også: Heller flyplass enn boligfelt