– Nå blir kravene for å arrangere ritt mye strengere. Vi kommer til å få noen utfordringer, men velger å være positive, sier Bjørn Ruud som er leder i Ottestad Sykleklubb.

Slik er reglene

Fra 1. januar 2018 må alle vakter under sykkelritt på offentlig veg ha kursing. Vanlige løypevakter må være over 15 år og ta et kurs på én time og 40 minutter. Stasjonære vakter, som skal kunne dirigere trafikken, må gjennomføre et kurs på ni og en halv time, mens mobile vakter må gjennom 16 timer med kursing. For de to siste kategoriene må eksamen leveres for godkjent kursing.

Formålet med regelverket er å etablere klare rettslige rammer for sykkelritt på veg, ivareta trafikksikkerheten for rittdeltakere, tilskuere og andre trafikanter, og samtidig unngå å redusere framkomstmulighetene unødvendig for andre trafikanter.

– Vi må selvsagt forholde oss til regelverket. Naturligvis blir det en utfordring å få nok folk til å ta opplæringen, og det kan man kanskje bli bekymret av, sier Ruud.

Til Hamarrittet brukte Ottestad i år 20 frivillige på dugnad, mens de i norgescup-helga regner med å ha opptil 100 dugnadsarbeidere totalt i sving.

Ruud ønsker likevel ikke male fanden på veggen som følger av det nye regelverket.

– Dette åpner samtidig for muligheten til å stenge av trafikk på en bedre måte. Alle tiltak som bedrer sikkerheten stiller vi oss bak, sier han.

Tror ritt overlever

Selv om det blir mer utfordrende å arrangere sykkelritt i framtiden, mener Ottestad Sykleklubb at det foreløpig ikke er så kritisk at for eksempel det tradisjonsrike Hamarrittet må kanselleres.

– Jeg velger å tro at vi skal få gjennomført selv om kravene er annerledes. Norgescup-arrangement blir litt mer kompliserte å få til, inntil videre frykter jeg ikke at vi må stå over slike arrangement i framtiden heller. I verste fall kan det skje, men foreløpig frykter jeg det ikke, sier Bjørn Ruud.

– FOR STORE UTFORDRINGER

Gunnar Elvsveen har vært sentral i planleggingen av ritt i Brumunddal Sykleklubb i en årrekke.

– Vi arrangerte for eksempel NM for to år siden, men det er ikke sikkert vi hadde fått til med de nye reglene, sier Elvsveen, som påpeker at det nye regelverket ikke vil påvirke Brumunddals sykkelritt i særlig stor grad.

– De fleste rittene klubben arrangerer går først og fremst i terrenget og er i en sånn skala at reglene ikke blir helt kritiske.

Han ser for seg at flere arrangement vil bli lagt ned som følge av dette.

– Utfordringene med dette vil bli for store for mange klubber. Derfor håper jeg regelverket blir revidert, sier Gunnar Elvsveen.