2017-sesongen har hittil vært tøff for hamarsingen Simon Wågø Syversen, og i den norske VM-runden sist helg ble det så vidt en semifinaleplass etter at sykdom gjorde løpshelgen ekstra krevende.

Men 24-åringen er likevel fornøyd, summa summarum. En god fjerde omgang og en god semifinale, tross et par småfeil, hjelper på selvtilliten. Men selvtilliten og troen på seg selv får han også via en annen tro.

«John 3:16»

Han legger nemlig ikke skjul på sin kristne tilhørighet, blant annet med påskriften «John 3:16» helt foran på bilen. Dette symboliserer vers 3:16 i Johannesevangeliet.

– 3:16 er kanskje det mest kjente bibelverset, og det er litt den standard-greia for alle kristne idrettsutøvere, sier Simon til Hamar Arbeiderblad under rallycrossrunden på Hell utenfor Stjørdal.

Verset lyder som følger: For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Han har vokst opp med en kristen tro i familien, og alltid hatt en tilhørighet til kristendommen og Gud, men det er først nå i voksen alder som aktiv rallycrossfører han viser det utad. Og det kanskje på den «viktigste» sponsorplassen i fronten på bilen.

– Vi får ta det som en forsikring i himmelen til senere, så det er en grei investering syns jeg, fleiper Syversen.

Lite praktiserende

For han er avslappet med sin kristne tro, og er klar på at han ikke er spesielt praktiserende. Troen ligger latent i ham, men livsstilen skal ikke forandres.

– Jeg har ingen spesielle ritualer, jeg er ikke «avholds», jeg ber ikke hver dag og gjør ikke noe stort ut av det. Troen min ligger i at jeg tror alt er skapt med en hensikt og at Gud er interessert i alt vi driver med, sier han.

Likevel er responsen fra miljøet positivt. Mange deler sin egen tro, eller er nysgjerrige på Simons holdninger rundt kristendom og tro generelt.

– Det er mange som kommer og snakker med meg og åpner seg opp uten at jeg tar noe spesielt initiativ til å snakke om det. Mange blir oppmuntret av å se det jeg gjør, og det gjelder ikke bare kirkegjengere, men også alle andre, sier han.

Holdt troen for seg selv

I sine yngre dager holdt han troen mer inne for seg selv, for det er først i voksen alder, med sin internasjonale rallycrosskarriere, at han har vist fram bibelverset.

– Jeg er tryggere og har mer selvtillit nå enn da jeg var yngre. Du er jo ikke den kuleste gutten i klassen om du går rundt og sier at du er kristen, understreker 24-åringen.

Troen på Gud og troen på seg selv står sterkt ved han, og han poengterer at troen gir han en ekstra trygghet og selvtillit på startplata. Også selv om muligheten for å kjempe om en god sammenlagtseier er borte etter flere vanskelige løp hittil i år. Men han angrer ikke på at han meldte seg på den internasjonale serien. Og ved å være tidlig ute så får han også gratis frakt når han skal kjøre både i Canada og i Sør-Afrika senere i år.

– Jeg hadde valgene om jeg skulle kjøre full serie i utlandet, eller kjøre kun den nordiske serien. Men det er faktisk ikke så stor forskjell på budsjettene, selv om eksponeringen er mye større her. Det å si at du kjører løp med Petter Solberg, at du er på NRK, det gir en annen markedsverdi. Og det har løsnet mer med sponsorene sammenlignet med i fjor, men det er fremdeles ikke lett, sier Syversen.