- Gresset trenger å bli klippet på lekeplassen i Mabel Sandbergsvei, Hamar, skriver en anonym tipser på FiksGataMi.no 5. juli.

7. juli, bare to dager senere, kommer svaret fra kommunen.

- Dette er utført, skriver Vidar Jacobsen i Kommuneentreprenøren i Hamar og markerer saken som "fikset".

mest aktive

På den landsdekkende nettsiden, som Hamar kommune lenker til på sin egen nettside og aktivt bruker, kan folk innrapportere ulike småproblemer. Byens borgere forteller blant annet om ustelte plener, ugress ute av kontroll og hullete vegstrekninger, legger ved bilde og stedsanvisning og overlater problemet til de ansvarlige.

- Rapportene tas hånd om av den som har ansvar for det aktuelle problemet. Statens vegvesen har ansvar for fylkesvegene og riksvegene, mens kommunen har ansvar for de mindre gatene. I Hamar blir siden hyppig brukt, og en stor andel av problemene blir løst raskt, skryter informasjonsrådgiver Ingse Kjernmoen i Hamar kommune.

Og i FiksGataMis landsstatistikk utmerker Hamar kommune seg. Bare Bærum (30) og Oslo (25) har flere nylig løste problemer enn Hamar (23). Til sammenlikning har storbyer som Stavanger og Bergen løst henholdsvis tolv og åtte saker den seneste tiden, mens de lokale konkurrentene Stange, Ringsaker, Løten, Lillehammer og Gjøvik til sammen har fikset ni problemer nylig. 

Fra oppstarten har Hamar kommune løst 641 saker - kun slått av Oslo (1.435), Bærum (1.090) og Trondheim (987).

- Det er en kjempenyttig meldetjeneste for oss. Kommunen kan ikke være alle steder samtidig, og her hjelper innbyggerne oss med å ha oversikt over hvor ting må utbedres, forklarer hun.

Fornøyd bruker

Én av innbyggerne som gir kommunen oversikt, er Izabela Sørlien fra Smeby. I løpet av de siste årene har hun meldt fra om rundt sju ulike problemer, og gjennom FiksGataMi har hun blant annet fått skumle snøhauger i vegkryss fjernet.

- Siden fungerer veldig bra. Jeg tar et bilde av problemet, skriver en liten tekst og sender inn saken til Hamar kommune og Statens vegvesen. Særlig lokale saker som ligger innenfor kommunens ansvarsområde, blir raskt løst, skryter hun.

- Saktere i vegvesenet

De siste rapportene fra Sørlien kom så sent som mandag. Da bemerket hun blant annet ugress som ødelegger sikten i t-krysset mellom Vienvegen og Furnesvegen.

- Det er fylkesveger og Statens vegvesens bord, og der tar ofte ting lenger tid enn i kommunen. Jeg har for eksempel meldt fra om buskas i Vienvegen gjentatte ganger siden 2013, men ingenting har blitt gjort, forteller den erfarne FiksGataMi-brukeren.

Kine Skarstein i Statens vegvesen forteller at Statens vegvesen gjør alt de kan for å behandle innrapporterte problemer raskest mulig.

- Vi får inn klager på veger både via telefon og e-post, men FiksGataMi er en praktisk løsning som vi bruker aktivt. I Statens vegvesen går sakene gjennom flere ledd før de blir tatt hånd om, og derfor kan det ta noe lenger tid hos oss enn i kommunen, forsvarer hun.

Skarstein forteller likevel at Sørliens ugress-klage snart vil bli behandlet.

- Den ble sendt videre til vår entreprenør allerede i går, opplyser hun.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00