• FOTO: Christian E. Bergheim

I 2014 strøk 43 prosent på teoriprøven til førerkort klasse B (personbil) ved trafikkstasjonene i Hamar og Elverum. Høyest strykprosent har førerkort klasse D (buss) med hele 49 prosent.

- Tester på nett er uheldig

Utenfor Hamar trafikkstasjon møter vi kjøreskolelærer Bjørn Ofstad og elev Malin T. Kristiansen. Kristiansen har bestått teoriprøven og er klar for oppkjøring, men ikke alle unge sjåførspirer er like flinke til å komme seg gjennom vegvesenets tester.

- Teorikurs er ikke lenger pålagt, og ungdommene får dermed mer ansvar for å pugge selv. Jeg er ikke i tvil om at tester som kjøpes på nettet reduserer forståelsen for hvordan teorien virker i praksis, sier Ofstad.

Kjørelæreren sier elevene ønsker mer teoriundervisning, men at det ikke lenger holdes faste kurs ved Hamar trafikkskole.

- Vi får stadig henvendelser fra folk som ønsker teorikurs, men siden det ikke lenger er en lovpålagt oppgave, gjennomfører vi det heller ikke. Vi prøver i stedet å lære bort alt som trengs i praksis ute på vegen, sier han.

- Veldig bekymringsverdig

Gunnar Roger Sandvik er vegvesenets områdeleder for trafikant og kjøretøy på Hedmarken og i Østerdalen. Han synes strykprosenten på 43 er altfor høy.

- Det er veldig bekymringsverdig at de som skal ta førerkort ofte øver seg opp gjennom prøving og feiling framfor å lese teoribøker, sier han.

Sandvik er skeptisk til muligheten for å kjøpe prøver på nett, slik at man kan øve seg i forkant av selve prøven på trafikkstasjonen.

- Ungdommene lærer seg på denne måten å svare riktig, men mister gjerne litt av forståelsen for hvorfor vi har reglene, sier han.

- Grunnkurs er ikke nok

I dag er det ikke lenger påkrevd med teorikurs i forbindelse med kjøreopplæringen. Det eneste er et trafikalt grunnkurs som ifølge Sandvik skal ha en oppdragende effekt i forkant av kjøreopplæringen.

- Dette kurset dekker ikke alt man trenger å vite. Skal man lære alt av teori gjennom praktisk kjøring, vil det bli en svært kostbar affære, sier han.

Ifølge Sandvik begynner mange ikke å lese på teorien før de har strøket en eller to ganger.

- Folk kjøper prøver på nett og legger kanskje mer vekt på fakta enn praktisk forståelse for trafikken. Å svare ja eller nei på nett er ikke riktig måte å tilnærme seg kunnskap og forståelse på, sier han.

Flere jukser elektronisk

Sandvik forteller at vegvesenet bruker mye ressurser på å avsløre juksemakere i prøvelokalene.

- De fleste følger reglene, men dessverre opplever vi en økning i juks og fanteri. Nye, tekniske løsninger gjør det mulig å bruke elektroniske hjelpemidler for å få ekstern hjelp underveis, sier han.

Sandvik forteller at vegvesenets kontrollører har blitt mer bevisst på dette, og at man blant annet bruker elektronisk utstyr for å lete etter mistenkelig oppførsel.

Risikerer anmeldelse

Ifølge Sandvik har vegvesenet opplevd at ungdommer har brukt skjulte kameraer til å filme eller fotografere prøvene, slik at de neste kandidatene har vært bedre forberedt.

- Dersom man blir avslørt for juks, blir man bortvist fra teoriprøven. I mer alvorlige tilfeller kan det ende med politianmeldelse, sier han.

- Selvstudier holder ikke

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, deler bekymringen for bilistenes manglende teorikunnskaper. Til NRK sier han følgende:

- Vi vet at trafikksystemet er så komplisert og stiller så strenge krav til en bilfører at det må være en forståelse bak. Dette er vanskelig å oppnå gjennom selvstudier og gjentatt prøvetaking.

Johansen får støtte av direktøren i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Sonja Sporstøl.

- De som forsøker seg på teoriprøven flere ganger blir flinkere til å ta testen enn å til å forstå trafikken. Mange kjørelærere er overrasket over at man kan bestå førerprøven med så lavt teoretisk nivå, sier hun til NRK.