• BÅDE OG: Åse Høiby Bråthen.

Kortversjonen – som du ser på grafikken – er at en tur fra Moelv til Hamar vil koste 63 kroner med privatbil.

Og så vil det koste like mye å ta med bilen tilbake til Moelv.

Takstene HA presenterer er vegselskapet Nye Vegers råd til kommunene om hva bomsatsene på E6-strekningen Kolomoen–Moelv bør være.

Prisene skal så vedtas av lokale politikere i de berørte kommunene.

Bygger for ni milliarder

Direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veger AS sier til HA at inntektene fra E6-bommene skal finansiere halvparten av byggekostnadene for strekningen Kolomoen–Moelv.

Den 43 kilometer lange strekningen med fire felts motorveg er kostnadsberegnet til ni milliarder kroner. Det betyr at 4,5 milliarder skal hentes ut av bilistenes lommebøker.

Ordfører Anita Ihle Steen har sett konturene av de foreslåtte bomsatsene fra Nye Veger AS.

– Bomsatsene vil ikke overraske noen. Satsene vil være på nivå med det vi allerede er kjent med fra E6 sørover mot Gardermoen, sier Ihle Steen som er ordfører for Arbeiderpartiet i Ringsaker.

Skamfull FRP-topp

Sambygding Tor André Johnsen, stortingsrepresentant for Frp, gikk før valget langt i love at det skulle bli slutt på bompenger dersom han kom på Stortinget og Frp fikk regjeringsmakt:

– Hva sier du til velgere føler seg lurt av dine løfter, nå som det kommer flere bommer, Johnsen?

–At jeg er skuffet over de partiene som ikke vil være med på å fjerne bomstasjonene. Problemet er dessverre at Frp er alene om dette – slik er det i demokratiet, sier Johnsen.

– Skjønner du at velgerne reagerer på løftebruddene dine?

– Ja, og jeg er skuffet selv også. Alle som har stemt på andre partier enn Frp har grunn til å reagere på bompengene.

– Hva synes du om 63 kroner i bompenger fra Moelv til Hamar?

– Det er ille. Dette er landevegsrøveri. Du blir «ranet» uten at du merker det, sier Johnsen.

Akseptabelt for proffene

Guttorm Tysnes, også han fra Ringsaker, er regionsjef for Norges Lastebileierforbund i Hedmark og Oppland. Han sier det slik:

– Vi kunne ha ønsket lavere takster. Men hvis jeg har lest riktig så tar brukerne og staten hver sin halvdel av regninga. Det synes vi er akseptabelt, sier Tysnes som også leder Vegforum Inlandet.

Ganske dyrt

Åse Høiby Bråthen (48) fra Løten er ikke prinsipiell motstander av bompenger, men synes prisene HA presenterer er i høyeste laget.

– Hvis bompengene brukes til det de skal så er det ikke en dårlig måte å finansiere veger på. Men når det blir 120 kroner for å kjøre tur-retur Moelv-Hamar så er det ganske dyrt. Kanskje man bør se på satsene, sier Bråthen.

Hun bor i Skogbygda og jobber som barne- og ungdomsarbeider i Løten. Hun blir ikke direkte berørt av bompengene nå, men vil merke det når bomvegen mellom Elverum og Hamar åpnes:

 – Da blir det nok noen færre «kaffe-turer» til Hamar. Vi har en sønn som bor i Hamar. Han kjører mye bil, blant annet for å følge Storhamar Hockey, og merker bompengene godt. Med 500 kroner i bompenger for en Oslo-tur vil det påvirke hvor ofte vi drar, sier Bråthen, og legger til:

– Men hvem skal betale vegene om ikke brukerne gjør det?

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.