Skanska Norge.

Strabag/Acciona.

Veidekke/Sundt.

- Vi har hatt syv sterke grupperinger med i vurderingen. Vi skal nå konsentrere oss om dialog og forhandlinger med de tre vi har vurdert som sterkest, uttaler avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet i en pressemelding.

FIRE MILLIARDER

Vegvesenet mener at disse grupperingene utgjør en spennende blanding av norske og internasjonale selskap:

- Finalistene er valgt blant annet på grunnlag av erfaring, økonomisk soliditet og historikk på helse, miljø og sikkerhet. Finansielle muskler er viktig i et OPS-prosjekt der kontraktsverdien antas å ligge rundt 4 milliarder kroner. Dette skal OPS-selskapet finansiere i byggeperioden. I månedene fremover skal vi diskutere løsninger med de tre selskapsgrupperingene før vi tar et endelig valg om samarbeidspartner, sier Sandvin. 

Første gang på 13 år

- En prosess med forhandlinger gir entreprenørene muligheter for å spille inn løsningsforslag underveis. Vi skal få et prosjekt med gode tekniske løsninger og optimal framdrift, fremholder Bettina Sandvin.

Det er første gang på 13 år at Vegvesenet inngår en OPS-kontrakt. Forrige prosjekt var utbyggingen av E18 Grimstad – Kristiansand som sto ferdig i 2009.

Det spesielle med OPS er at én kontrakt omfatter finansering, bygging og drift av den ferdige vegstrekningen i 20 år. Vegvesenet inngår kontrakt med et selskap som kan dokumentere kompetanse og ressurser på alle disse områdene. 

Fakta om rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum

Vegprosjektets formelle navn er rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet.

10 km ny 2/3-felts hovedveg og 15 km 4-felts motorveg.

Antatt kontraktsverdi på OPS-kontrakten: 4 milliarder kroner

Prekvalifisering: april–juni 2017

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.