Har du en overfylt søppeldunk eller flere foran huset eller i bakgården? Da er du ikke alene. Siden nyttår har Sirkula mottatt 750 meldinger om avvik i hentingen av restavfall, matavfall, papp og papir, plast og metall og glass fra private husholdninger og borettslag.

– Her har det nok glidd ei uke over tida. Jeg har måtte tråkke ned restavfallet to ganger, forteller styremedlem i Skappelsgate 1 Borettslag i Hamar, Kristoffer Neråsen.

TIPS OSS: Vet du mer om søppelproblemet? Send tips til: tips@h-a.no

har byttet leverandør

Renovasjonssjef i Sirkula, Grethe Solvår Olsbye, kan fortelle at borettslaget i Hamar ikke er alene om å være i den situasjonen.

– Jeg håper virkelig ikke at det flyter søppel noe sted, men har forståelse for at dette er en tjeneste hvor man forventer utførelse. Vi har fått mange henvendelser, sier Olsbye.

Årsaken til søppelrotet ligger i et leverandørbytte. RenoNorden tok fra 1. januar over som leverandør av innsamling av alt husholdningsavfall i Hamar, Ringsaker, Stange og Løten, fra selskapet Nortransport.

– Vi forventet at de kom til å bruke tid på å komme inn i rutinene. De bruker lengre tid på rutene enn de som har kjørt der i mange år. Det er også noen steder de rett og slett ikke har funnet, forteller Olsbye.

De nye sjåførene har fått opplæring i rutene, og renovasjonssjefen forteller at de også har vært ute i romjula for å gjøre seg kjent med rutene.

– Men det dukker gjerne opp noen problemer i praksis, sier hun.

lover bedring

Olsbye forventer at det blir færre avvik i løpet av januar, og at vi dermed ikke vil oppleve samme tilstander som i Oslo, der det fløt digre søppelberg etter at man i oktober også der byttet leverandør av avfallsinnsamlingen. Oslo kommune mottok nesten 29.000 klager på de tre månedene før jul.

– Vi forventer en kraftig forbedring når rutene er kjørt et par ganger. Alle ruter kjøres tre ganger i måneden og jeg håper folk kan være tålmodige i en overgangsfase, sier Olsbye, som har en god dialog med den nye renovatøren RenoNorden.

– Vi er i løpende dialog med renovatøren om hva som skjer og hvilke tiltak som gjøres for å løse dette raskest mulig, sier hun.

I Skappelsgate håper også borettslaget at søppelet snart blir hentet.

– Hvis det ikke skjer, får vi trøbbel, for nå går det ikke å presse ned søpla mer her, sier styremedlem Neråsen.