• SLIK SKIFTER DU DEKK: Her er gode råd til deg som skal skifte fra vinter- til sommerdekk for første gang.
    FOTO: NTB Scanpix.
  • KLAR: Kenneth Mohn er klar til å skifte dekk.
    FOTO: TROND LILLEBO.
  • TUSENVIS: De er proffer, og er i full gang med å skifte dekk. Fra venstre Kenneth Mohn og Ruslanas Ciunelis.
    FOTO: TROND LILLEBO.

Noen gjør det før påske, mange venter til tirsdag etter påske. Da strømmer vi til for å få skiftet fra vinter- til sommerdekk, og vi vil ha det gjort fort.

Noen velger å bruke halve dagen på å gjøre dette hjemme, mens andre heller vil betale en slant for å få en proff til å gjøre jobben. Men hvor lang tid bruker egentlig en proff på dette?

Se videoen og finn ut! 

Bilførere står allerede i kø for å få skiftet dekk. Noen gjorde det før påske, og dro til fjells. De slet med å komme seg hjem etter snøfallet.

- Noen tar sjansen på å bytte dekk nå om dagen, mens de aller, aller fleste kommer tirsdag etter påske. Nå er det sen påske i år, men likevel venter de fleste med å skifte til sommerdekk etter at påsken er unnagjort, sier daglig leder på Dekklåven, Tommy Holmvik.

Dekklåven i Ringsaker er den største aktøren på dekk på Hedmarken. På dekkhotellet ligger 1.700 dekk som skal skiftes nå.

- Det er jo en god del, men vi bytter totalt mellom 50.000 og 60.000 dekk i året, sier Holmvik.

- Hvordan er kvaliteten på dekkene som skiftes?

- Det er blitt mye bedre, og jeg vil nok si at de fleste har bra kvalitet på dekkene på bilen sin. Det er jo de siste årene blitt opplyst mye om hvor viktig det er å ha bra dekk på bilen, og det har hjulpet, sier Tommy Holmvik.

Mens tusenvis strømmer til dekkhotellet for å få på sommerdekk, er det også svært mange hedmarkinger som velger å finne fram jekken, hjulvinna og skru sjøl. Er det første gangen du skal gjøre det? Her er noen tips til deg hva du skal gjøre.  

Slik skifter du 

Parker bilen på en flat plass. Finn frem jekk, hjulvinne og hjulene. Et godt tips er å bruke hansker, det sitter som regel mye møkk på dekkene.

1. Finn fram alt utstyret du trenger. Du kommer lang vei med standard jekk og hjulvinne. Et godt tips kan være å legge hjulene som det skal skiftes til, ved hvert hjørne av bilen der de skal på. Har du ikke merket dekkene før du la dem vekk i fjor, så se på dekket for å finne ut hvor det skal. Det er ofte et merke med retning på gummien, eller så kan du se på mønsterretningen.

2.  Pass på at brekket på bilen er på, og at den står i gir.

3. FØR du jekker opp bilen, løsne boltene litt. Dette gjør det lettere for deg når hjulet skal av.

4. Jekk opp bilen. Hvor ”jekkepunktet” befinner seg står ofte i bilens brukerhåndbok.

5.  Jekk til det er god klaring under hjulet. OBS; pass på at du ikke har hender eller noe annet under hjulet, da man ikke kan stole 100 prosent på jekken.

6. Skru av boltene.

7. Når alle boltene er av, kan hjulet tas av. Hvis hjulet sitter fast, kan du gi det et lite spark/dytt ved gummien. Ta tak i hjulet på sidene og løft av. Rull hjulet unna slik at det ikke ligger i veien.

8. Dette er det tyngste. Her skal du løfte hjulet opp på plass på anleggsflaten. (Punktet hvor hjulet skal sitte.) Et godt tips er å sitte på huk slik at du ser hvor hjulet skal. Hold fast i hjulet og vri på det til hullene på hjulet er likt med hullene på anleggsflaten til hjulfestet.

9. Skru først boltene på plass med fingrene. Når boltene er på plass, så strammer du de med hjulvinnen. Krysstramming er viktig. Dette for å være helt sikker på at felgens anleggsflate blir liggende helt perfekt mot hjulopphengets anleggsflate.

10. Når boltene sitter, så jekker du ned, og etterstrammer.

Da kan du legge i veg på sommerdekk.