Oppgaven elevene fikk, var både vanskelig og enkel på samme tid: Dere skal bygge en flåte som flyter, holder minst to personer og er estetisk fin.

Fredag nådde flåtebyggerne fra Friskolens mellomtrinn sitt konstruksjonsmessige høydepunkt, da farkostene skulle sjøsettes ved Kolboden. Da hadde elevene jobbet i grupper med teknologi, design og bygging hele skoleuka.

Den ene flåten etter den andre ble satt på vannet, og jammen bar samtlige sitt mannskap. Patrik Randgaard og Olivia Olsen var såpass sikre på at deres husbåtaktige konstruksjon skulle tåle Løtens milde sjøsprøyt, at de hadde tatt med seg et Donald-blad ut på vannet.

modeller med ispinner

Kevin Randgaard, Jenny Elisabeth Skjold og gruppen deres hadde snekret sammen Løtens svar på «Kon-Tiki».

– Jeg var litt spent på hvordan det skulle gå, for vi hadde bare fire kanner, mens andre hadde seks. Men det gikk fint, forteller flåteskipper Kevin, riktig nok søkkende bløt.

5.-, 6.- og 7.-klassingene har brukt hele uka på teknologi og design, og satt alle andre fag på vent.

– Først tegnet vi skisser, så lagde vi modeller med ispinner og korker, forteller Kevin.

Han er slett ikke alene om å synes at den uvanlige skoleuka har vært morsom.

– Det har vært veldig gøy. Det var litt spennende å se om flåte fløt, med jeg synes det gikk veldig bra, sier Markus Lindberg.

Sammen med Nils Jakob Bekkevold navigerte han en skikkelig piratflåte, «Pirates of the Rokosjøen», rundt på vannet.

– Vi har sett den nye Pirates of the Caribbean-filmen, forklarer Nils Jakob.

Lea Ariel Kristiansen synes teknologi- og designuka har gått fort.

– Da det var lunsj den første dagen, trodde jeg det bare hadde gått to minutter. Det har vært kjempegøy, sier Lea Ariel.

IMPONERTE LÆRERE

Skolegården har fungert som byggeplass, og kontaktlærerne Solveig Aanje, Maria Therese Øverby og Gry Neema Hanken har fulgt med på prosessen. De forteller at elevenes innsats har vært helt super, og at flåtebyggerne har blomstret på hver sine felt.

– Noen har vært flinke med knuter, noen på det estetiske, og noen på det rent byggtekniske. Det har vært så gøy. De har jobba som bare det, forteller lærerne.