Hele traseen til den nye riksvegen er ryddet for trær. Forberedelsene synes godt i terrenget. Men ikke nok med at det skal bygges ny riksveg; det skal bygges en god del meter med fylkesveg og kommunale veger også. Dette arbeidet er Statens vegvesen og JR Anlegg AS nå godt i gang med.

På Ånestad skal dagens riksveg legges bak Myklegard og Taigaen. Det nye toplanskrysset utenfor Myklegard skal nemlig legges i dagens vegtrasé. Dermed må det bygges ny lokalveg. Denne nye lokalvegen – en veg som omtales som gamlevegen allerede før den er bygget – skal ferdigstilles i år.

TIDENES STØRSTE KONTRAKT

Riksveg 3/25 bygges som OPS-prosjekt (offentlig privat samarbeid), og for den nye hovedfartsåren vil ikke kontrakten med dem som skal bygge den, være landet før neste vår (se undersak).

Prosjektet er digert. Størrelsen på kontrakten er ikke klar før om et snaut år, når avtalen med OPS-leverandøren skal signeres, men utbyggingskostnadene for hele prosjektet er estimert til 5,1 milliarder kroner. Prosjektleder Taale Stensbye forteller at dette er Statens vegvesens største vegkontrakt gjennom alle tider.

– Fellesprosjektet langs Mjøsa er et større prosjekt, men dette anlegget ble delt i tre kontrakter, opplyser Stensbye.

Arbeidet med lokalveger, både kommunale veger og fylkesveger, kommer i tillegg til OPS-delen av prosjektet. Ved Grindalsmoen i Elverum begynner dette å synes godt. Her skal trafikken om kort tid legges om fra riksvegen inn på nye lokalveger.

Til sammen skal det bygges 15,2 km firefeltsveg, 10,4 km to- eller trefeltsveg, 7,1 km gang- og sykkelveger, noen mindre veger, 9 bruer, 18 over- og underganger, 2 faunapassasjer for elg og andre firbeinte som ikke er helt stødige på trafikkreglene, 3 planskilte kryss, 2 rundkjøringer og 2 T-kryss.

SKAL STÅ FERDIG I 2020

Målet er at nye riksveg 3/25 skal åpne til jul i 2020. Da vil det fortsatt gjenstå en del arbeid med lokalveger og gang- og sykkelveger.

– På dagens veg skal gulstripa fjernes og de hvite stripene trekkes inn, så syklistene får en breiere skulder å sykle på, sier Arne Meland, prosjekteringsleder hos Statens vegvesen.

Både trafikksikkerheten, framkommeligheten og samfunnssikkerheten blir bedre når den nye riksvegen står ferdig. I dag er riksveg 3/25 eneste offentlige veg mellom Løten og Elverum, men i framtida blir det altså en gamleveg det er mulig å kjøre.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.