– Det er mange som har sagt at dobbeltsporet, det kommer ikke til Hamar i min tid. Nå er det bare seks år til.

Det sier varaordfører Knut Fangberget (H) i Hamar. I bakgrunnen sliter et enslig jernbanespor seg på fylling over Åkersvika. Et sted der ute i Stange-landet vil det altså ligge dobbeltspor om noen år. 

For i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018, foreslås 255 millioner kroner til videre planlegging av InterCity-prosjekter på Dovrebanen. Strekningen Sørli-Åkersvika skal ferdigstilles i 2024.

– Dette betyr at dobbeltsporet kommer til Åkersvika i 2024. Grunnlaget er lagt, og det betyr at det snart blir avganger hver halvtime fra Hamar, og reisetid på under en time, fastslår Fangberget.

byggestart i 2019?

Det er planlagt at detalj- og reguleringsplanarbeidet på strekningen på 30 kilometer, vil fullføres i løpet i 2018. Fangberget anslår byggestart året etter.

– Når kan man begynne å bygge strekningen?

– Jeg tror det er anslått at man kan begynne å bygge høsten 2019, svarer varaordføreren.

AVKLARING OM ETT ÅR?

Fangberget stiller selv spørsmålet om dobbeltsporet videre gjennom Hamar.

– Det er nok mange som lurer på: hva så med vegen videre?

– Ja, hva med det?

– Det regner vi med at skal være avklart litt etter disse tider neste år. Sånn sett er det i 2019-budsjettet, at det er viktig med planmidler for strekningen nord for Åkersvika, sier Fangberget.

Erling Behrens, leder av Hamar Frp, peker på et annet jernbane-moment i statsbudsjettet.

– Det er også store bevilgninger til vedlikehold av jernbane, det er nesten like viktig som bygging av ny, mener Behrens.

– samferdsel: budsjettvinner

Kristian Tonning Riise (H) fra Ilseng har akkurat rukket å installere seg på Stortinget, men har tatt turen til Hamar for å snakke om statsbudsjettet.

– Jevnt over må vi si at samferdsel er en av de store vinnerne i dette budsjettet. Jeg synes vi har vist i et stramt budsjett at vi har klart å prioritere noe, sier Riise.

Samlet foreslår regjeringen i budsjettforslaget at totalt 67,5 milliarder kroner skal bevilges på samferdselsbudsjettet. Det er en økning på 4,1 milliarder fra i fjor. 

Av det samlede beløpet er rundt 23 milliarder av midlene satt av til jernbaneformål. Det er i rene kroner, tolv prosent mindre enn i fjor.

Samtidig settes det av nesten 36 milliarder kroner til veiformål, en økning på 7,7 prosent.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.