Det er en trekkfull grå formiddag ved Midtstranda rett utenfor Hamar. Bilene suser forbi på både riksveg og motorveg, og på begge sider av E6 er store maskiner fra entreprenøren Hæhre i sving. Det graves og dures, men dette er bare småtteri. Utpå vårparten i 2018, vil rundt 500 E6-arbeidere være i sving på strekningen fra Kolomoen til Moelv. For å sikre at alle har arbeidsforhold som er i henhold til lovverk og kontrakter, har Nye Veier engasjert Nils Ole Ringnes fra LO.

– Men det er ikke slik at jeg skal rundt og være sheriff, fastslår løtensokningen til HA.

– KOMMER FRA GULVET

Ringnes er engasjert på prosjekt i Nye Veier, men står i utgangspunktet på mannskapslista til LO. 45-åringen kommer fra jobb i entreprenøren Mesta, der han i mange år håndterte rekkverksrigger. De siste to årene har han jobbet som hovedverneombud, og denne bakgrunnen tror han blir viktig, når han nå tar fatt på nye oppgaver.

– Hva tror du er viktige egenskaper i denne jobben?

– Jeg kommer fra gulvet, og snakker språket. Jeg har selv vært brakkeslusk i mange år, og jeg tror at god kommunikasjon er viktig. Man må være utadvendt, og ha evnen til å kommunisere med folk, svarer Ringnes.

– MER COWBOY FØR

Han får egen kontorplass på riggene til entreprenørene Hæhre og Veidekke, og opplever at tonen med hovedentreprenørene er god.

– Jeg har blitt veldig godt mottatt av entreprenørene. De inkluderer meg og vi samarbeider godt, sier Ringnes.

– Hvordan er forholdene i anleggsbransjen nå?

– Det har blitt mye bedre, og bransjen er mer seriøs nå. Det var mer cowboy før. Det har blitt en bedre kultur, og viljen til å forandre kulturen som har vært, har blitt større, svarer LO-koordinatoren.

– VI VIL HA ALT PÅ STELL

Men Ringnes skal ikke først og fremst sitte på kontorene på brakkeriggene. Han skal ut på anleggene, snakke med folk, være med på møter, og være tilgjengelig hvis noen har noe på hjertet.

Borte ved en diger gravemaskin kommer løtensokningen i prat med Lars Storhaug fra Lillehammer. Han er innleid kontraktør for Hæhre, og stiller med maskiner og flere mann. Opplendingen mener det er positivt at Nye Veier har engasjert Ringnes som LO-koordinator.

– Det synes jeg er bra. Det er godt at det er kontroll. Vi vil ha alt på stell, sier Storhaug

– VIKTIG VIRKEMIDDEL

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier, forteller til HA at en sikker arbeidsplass er viktig for vegselskapet.

– Vi arbeider aktivt for en sikker, helsefremmende og rettferdig arbeidsplass. LO-koordinatoren blir et viktig virkemiddel for å oppnå dette, sier Moshagen.

Nye Veier har også en LO-koordinator på utbyggingsprosjektet for nye E18 gjennom Telemark og Aust-Agder, og Moshagen tror ordningen er et gode for alle parter involvert i utbyggingen.

– Vi er helt sikre på at avtalen med LO fører til et godt og aktivt samarbeid mellom oss i Nye Veier som byggherre, entreprenørene og LO, sier Moshagen.

– PÅ GODT OG VONDT

I LO er de fornøyde med at vegselskapet ønsker fagforbundet med på laget.

– De har beslutt å ha en LO-koordinator på alle store prosjekter, og det synes vi er flott. Og det er selv om vi er der på godt og vondt, sier anleggsekretær Truls Strand Nilsen i LO til HA.

Tilbake langs E6 tøffer en lastevogn med belter forbi. Ringes tar en prat med lærlingen bak rattet.

– Hva tror du blir den største utfordringen?

– Det er et stort prosjekt, men her teller vi ikke utfordringer, men skal se etter løsningene, avslutter han.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.