Høyre, Frp og støttepartiene Venstre og KrF senker ambisjonen for dobbeltspor på Intercity-strekningen fra Sørli til Brumunddal.

Deres ambisjon er at dobbeltsporet skal bygges fram til Åkersvika i 2024, mens strekningen fram til Lillehammer er skjøvet ut i tid fra 2030 til 2034.

Årsaken er at de fire partiene heller prioriterer ny jernbanetunnel gjennom Oslo.

Ambisjon ligger fast

Mandag lager Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sin innstilling til Nasjonal transportplan, som skal behandles i Stortinget 19. juni.

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) er glad for at hele Arbeiderpartiets gruppe stiller seg bak ambisjonen fra den forrige nasjonale transportplanen, og legger inn merknad om dette i behandlingen.

– Det er uaktuelt for oss å senke ambisjonsnivået. Dobbeltspor er avgjørende for at Innlandet kan tiltrekke seg flere innbyggere og arbeidsplasser, mener Trettebergstuen.

Forplikter Ap

– Arbeiderpartiet er nå ikke i posisjon i Stortinget. Hva har slike merknader å si?

– De forplikter Arbeiderpartiet om vi kommer i regjering, og er et løfte om vi vinner valget, sier Trettebergstuen.

Lokale Arbeiderparti-politikere har vært bekymret for om Arbeiderpartiets stortingsgruppe ville støtte regjeringen på dette punktet.

Seks lokale Arbeiderparti-lag, inkludert Hamar, Stange og Ringsaker Arbeiderparti, skrev et brev til stortingsgruppen i midten av mai hvor budskapet var at dobbeltspor må bygges gjennom Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030.

Var bekymret

Leder Thomas L. Jørgensen i Hamar Arbeiderparti er glad for at de ble lyttet til av stortingsgruppen.

– Det er veldig bra, og et viktig signal for Innlandet. Det er mange prosjekter og landsdeler som konkurrerer om samferdselsmidlene også i Ap, sier Jørgensen.

Nasjonal transportplan revideres neste gang i 2021. Jørgensen mener det kan være tidsnok til å rekke en framdrift som tilsier dobbeltspor til Lillehammer i 2030.

– Vi må fortsette å jobbe for det. Hvis vi i neste runde får en bedre Nasjonal transportplan for Innlandet, tenker jeg at det er mulig å holde framdriften, sier Jørgensen.