• søppel: Hos Ole Erik Sjøli på Nes har det ikke vært en søppelbil siden før jul. Dermed hoper det seg opp i søppeldunkene, og verken plast eller matavfall har blitt hentet på en god stund.FOTO: THOMAS TOLFSEN-STRANDBY

Hamar Arbeiderblad skrev tirsdag at Sirkula har mottatt 750 avviksmeldinger på manglende henting av avfall siden nyttår. Årsaken er ny leverandør av innsamling av alt husholdningsavfall, og sjåførene sliter med å finne fram.

I Mengsholvegen på Nes hos Ole Erik Sjøli har det ikke vært en søppelbil siden før jul.

– Det er i hvert fall fem uker siden de har tømt matavfallet, plastavfallet har ikke blitt hentet siden november, og restavfallet skulle vært tømt en av de første dagene i januar, sier Sjøli.

vil ikke se oslo-tendenser

Nesningen forteller at avfallshentingen har forløpt knirkefritt de tre første årene han har bodd på gården, og han forventer at tjenesten blir utført som normalt.

– Man forventer det. Jeg er egentlig ikke av dem som liker å rope høyest, men når søppelet ikke blir henta, så når det et metningspunkt, sier Sjøli.

Sirkula eies av de fire kommunene på Hedmarken, og ordførerne i Hamar, Ringsaker, Stange og Løten er som mange innbyggere samstemte i at situasjonen ikke er holdbar.

– Sett i lys av utfordringen man ser i Oslo, så er det viktig at vi ikke kommer i samme situasjon i Hamarregionen. Jeg forventer at Sirkula gjør de tiltak som må til, sier Stange-ordfører Nils A. Røhne.

I Løten har ikke ordfører Bente Elin Lilleøkseth mottatt noen klager, men som eierrepresentant vil hun ha orden.

– Jeg synes det er bra Sirkula beklager i tirsdagens artikkel i HA, og det er bra at de gjør tiltak. Jeg forventer at det blir ryddet opp i dette fortest mulig, sier Lilleøkseth.

– kommunene vil følge med

Ringsaker kommune er største eier i Sirkula, og ordfører Anita Ihle Steen er blant dem som for tiden har full søppeldunk.

– Forstår du at folk forventer å få utført en tjeneste de har betalt for?

– Ja, det er det som er tilnærmingen til alle tjenester. Samtidig tror jeg at de fleste har forståelse for at når noen nye tar over en oppgave så er det ikke alltid i orden helt fra start, svarer Steen.

Ordføreren forteller at kommunene vil holde et øye med situasjonen.

– Dette er en viktig funksjon, og kommunene vil følge med hvis det drar ut. Man bør rydde opp så fort som mulig. Det er begrenset hvor lenge man er tålmodig på slike ting. Jeg tenker at i løpet av et par uker bør ting være på plass, sier Steen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00