Rundt 300 publikummere hadde tatt turen til bilverkstedet for å få med seg den nye operaen.

Rett før forestillingen ble to biler løftet opp på bukker og lysene skrudd på. Publikum var forbløffet over den opfinnsomme lyssettingen.

Dette var bare begynnelsen; fem minutter senere steg Bernt Ola Volungholen ut av lastebilen og startet på arien «Largo al factotum della citta» fra «Barberen i Sevilla.»

For tidlig i vinter startet RingsakerOperaens leder Kari Elisabeth Bekken og Tømmerstock-festivalens ledere å snakke om de kunne gjøre noe sammen under festivalen, og det syntes begge parter var en god idé. Etter hvert utviklet RingsakerOperaens prosjekt seg bort fra festivalområdet i Brumunddal til verkstedhallen til Møller Bil i Nydal. Men det var Tømmerstock som var utgangspunktet. Og det var starten på et samarbeid som Kari Elisabeth Bekken ønsker å videreføre til neste år.

Gøy

- Det som gjør det så gøy, er at folk treffes og prates og begynner å kaste ball med hverandre, sier hun.

- Jeg tør ikke å si hva det blir, men vi ønsker å finne en måte å samarbeide med Tømmerstock på også til neste år.

- For det er veldig artig å tenke i nye baner, og ta i bruk nye arenaer, sier Kari Elisabeth Bekken.

- Og det er mulig fordi folkene i «Operativet» er dønn profesjonelle. For grunnen til at vi kan tillate oss å leke på denne måten, er at vi de er så proffe.

annerledes

Så var det da også en helt annerledes operaforestilling som ble framført søndag kveld - i verkstedhallen.

«Glem kleskode og ødelagt forgasser!» Slik lød oppfordringen på forhånd fra ensemblet med Bernt Ola Volungholen (baryton) Caroline Wettergren (sopran), Kathrine Amdam Eckholm (sopran) Eivind Kandal (tenor) og Jacob Burhøi (pianist). Og publikum kom nettopp for å la seg overraske.