Nå behøver du ikke lete lenger! sto det i e-posten. I vanvare må jeg ha sagt ja takk til nyhetsbrev fra booking.com. Nå er hotelltilbud i ferd med å sprenge innboksen. Og jeg kan takke meg selv.

La oss gå gjennom de to siste ukenes mailkorrespondanse. Eller korrespondanse og korrespondanse, fru blom, det er rimelig envegs dette her: 1. september: «Tilbud som får deg til å pakke kofferten». 2. september: Enda flere tilbud som skulle få meg til å pakke kofferten. 4. september: «Prisene i Göteborg har sunket igjen. Grip sjansen til å spare enda mer penger!» Om det finnes noen der ute som noen gang har spart penger på å reise på ferie, vil jeg gjerne ha oppskriften.

5. september: Ny mail med «Göteborg, Kristiansund eller Trondheim? Valgets kvaler, Hanne Maren?» Slett ikke. Ingen kvaler. Min trofaste hotelleleverandør har åpenbart fått med seg hva jeg i sommer søkte på av byer, men tydeligvis ikke at jeg allerede har vært samtlige steder. Samme mail med tilbud fra trønderhovedstaden, Nordmøre og Sverige deiset derfor inn 6., 11., 12. og 13. (!) september.

7. september hadde prisene i Göteborg sunket igjen. Det spiller i grunnen ikke så stor rolle for meg, med mindre det har tilbakevirkende kraft. 10. september foreslo booking.com en langhelg på Lillestrøm, fordi dette skulle være et reisemål de trodde en som meg ville like, før de i en ny mail samme dag spurte om det ikke var «På tide med en reise?» og foreslo Mölndal, Neuss og Pruhonice – tre steder jeg knapt har hørt om, og slett ikke har tenkt meg.

For en stund siden la bookingselskapet sjela si i å prøve å få meg til å ta en tur til Røros. De lokket og lokket, nærmest daglig, men til slutt ga de opp. Nå er det jeg som har gitt opp. Fra nå blir det kun uregistrert villcamping.