6 dager, 6 deltakere, 6 måneder igjen å leve. Det er utgangspunktet for det moderne og høyaktuelle stykket «Vinn & Forsvinn» skrevet av Bjørn Sortland. «Vinn & Forsvinn» tar for seg et reality-show med seks kreftsyke ungdommer som skal tilbringe tid sammen på TV-skjermen i full offentlighet. Etter hvert som dagene går forsvinner deltakerne en etter en før det hele til slutt skal gjøres opp i et stort finaleklimaks.

Treffende usmakelig

Programkonseptet i stykket framstår som en slags hybridisering mellom de ulike realityprogrammene som år etter år deler nasjonens befolkning. Mange av oss følger med på programmene i stor spenningsrus, samtidig som de aller fleste fortvilet registrerer at realitysjangeren lever i beste velgående.
Med herlig sort humor imponerer de unge skuespillerne i sine rolletolkinger, og spenningen stiger etter hvert som deltakerne blir færre. Publikummerne blir i likhet med dagens TV- tittere dratt inn i dette gale realitykonseptet uten grenser. Stykkets scener blir effektivt avløst av ferdig innspilte reklamer, og programleder Vilde Arnesen gjør en slående god jobb som stykkets «Triana». Hun kommer til stadighet med merkelige utfordringer som deltakerne skal begi seg ut på for å kunne øke den totale premiesummen. På en usmakelig måte blir kreftpasientene også ikledd hver sin farge med matchende parykker for å gjemme de glatte hodeskallene. Med klar inspirasjon fra dagens realityprogrammer skal deltakerne altså grave sin egen grav av ydmykelse.

Smertefullt realistisk

Man kan gjerne si at det å lage underholdning av seks ungdommer på dødsleiet er litt på spissen, men etter en mengde merkelige realitykonsepter som til stadighet tøyer strikken rundt hva som faktisk er underholdning er det lett å akseptere handlingen.
I en flott og herlig oppsetning med dyktige ungdommer blir «Vinn & Forsvinn» smertefullt oppfattet som en realistisk gjengivelse av et spinnvilt realityunivers.